Irriterad, irriterad, irriterad!

Bild snodd av DN - hah, straight up in your face!

När jag åt lunch förut (äggmacka, ojojoj vad gott det var!) satt jag och bläddrade i DN. Av någon outgrundlig anledning hamnade jag i Ekonomi-delen (Ekonomi, jag? Det kanske händer en gång varannat år). Där hittade jag den här artikeln.

Och jag blir så irriterad. Människan som skrivit artikeln kan inte ha någon aning om vad han skriver om och den där Thomas Svaton pratar massa strunt. Jag menar, var kommer grönsakerna på torget ifrån om inte Helsingborg? Skulle de vara billigare för att de är svenska eller vadå? Såklart de inte har svenska tomater på torget i Skärholmen i mars. (De första svenska tomaterna såldes för övrigt i veckan och gick på 893 kr/kg.)
Alltså, vi skippar det alternativet. Vad är nästa? Jo, att de stora kedjorna måste betala ett högre kilopris för att de köper så stora kvantiteter. Ursäkta, va? Vad är det för dumheter? Det vet väl alla människor att det finns något som heter mängdrabatt? Alltså, köper man mycket kan man få ett bättre pris!
Vad finns då kvar? Jo, min pappas resonemang: att torghandlarna åker till olika grossister, förslagsvis den stora ute i Årsta, som säljer till bland annat restauranger, där köper de sånt som inte kunnat säljas på annat håll och de får ett bra pris eftersom det annars skulle slängas. Det köper jag, jag tror det är helt rätt och då förklarar det också varför det kan vara lite sämre hållbarhet på de här billiga grönsakerna på torget. Dessutom ger ju faktiskt det en eloge till dessa torghandlare också, de tar reda på sånt som annars skulle slängas - hur miljövänligt är inte det?

Vad som dock irriterar mig mest med den här artikeln är det att de inte nämner någonstans var grönsakerna kommer från - har dessa på torget som kostar 15 kr/kg samma ursprung som de i affären som kostar 60 kr/kg? Vad är prisskillnaderna på grönsaker beroende på var de kommer från? Dessutom, vad kommer dessa grönsaker kosta i sommar när de finns från Sverige? Vad är skillnaden?

Min bestämda åsikt är att man ska anpassa vad man äter efter vilken säsong det är, man kan inte äta allt året runt. Eller, såklart man kan, men då kostar det. Jag har inget behov av alla färska grönsaker man äter på sommaren den här tiden på året, även om jag börjar längta efter den första sparrisen och andra primörer.

Förmodligen är det som absolut irriterar mig mest det att svenska konsumenter är så förbannat korkade, förstår man inte att det kostar med sommarmat på vintern? Förstår man inte att det smartaste är att äta rotfrukter och andra grönsaker som man kan lagra länge på vintern? Hur kan folk förvänta sig att kunna köpa grönsaker i mars som om det vore juli?

Alltså, var har allt det här snacket om lokalt tagit vägen? Var är alla ni som tjatar om att lokalt är viktigare än ekologiskt? Lägg er i debatten, snälla! Själv förespråkar jag ju framför allt ekologiskt, men det betyder inte att jag hellre köper ett ekologiskt äpple från Italien än ett svenskt konventionellt - det är lite som pest eller kolera. Ju bättre för miljön desto större chans att jag köper det.

Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Bra skrivet! Och jag håller verkligen med om slutklämmen.

Postat av: Zandra

sv; haha, okej, vilken hemsida? :)

2009-03-21 @ 16:36:54
URL: http://decevven.blogg.se/
Postat av: Zandra

sv: jaha, okej! vad kul! :D

2009-03-21 @ 18:01:10
URL: http://decevven.blogg.se/
Postat av: stefan

Haha åsiktslena är i farten. Vi konsumenter har blivit bortskämda med att ha allting året runt. På ett sätt tycker jag ändå att det inte bara är konsumenternas fel eller ansvar.

2009-03-21 @ 18:52:14
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/
Postat av: pelle

Ekologiskt ska det va, så klart!

2009-03-21 @ 23:11:10
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Mamma

Du har så rätt Lena, jag var ju också med vid frukostbordet när vi pratade om artikeln. Men det är en sak till som kommer fram mycket dåligt i DN. Och det är att om man väljer efter säsong så är grönsaker fortfarande ganska billig mat, jämfört med kött och alla färdigrätter.

Med ett lite längre perspektiv, säg 25-30 år, så har det mesta ökat i kostnad mer än grönsaker. Det enda som har blivit billigare är rena konsumtionsvaror som elektronik och vissa kläder (och det beror på vår utsugning av billig arbetskraft i globaliseringens anda).

Om man utgår från konsumentprisindex 1980 så är det som kostade en tia då uppe i 29,78 idag, dvs nästan en tredubbling. Jag tror att det kommer dröja ytterligare ett tag innan det ekologiska morotsknippet som kostade 8-9 kronor i början av 80-talet kommer kosta 27 kronor...

2009-03-22 @ 10:48:53
Postat av: Johan C

Att det är billigare på torget har nog andra förklaringar än att kedjorna skulle skinna folk. Sekunda kan vara en. Låga/inga lokalkostnader en annan.



För min del känns det allt konstigare att det verkar vara så självklart med tomater i mars. Oavsett om de säljs på torget eller inte. Min utmaning ligger dock i att göra något festligt av vitkål, morötter och kålrot. Inget fel på något av det, jag har bara inte lärt mig att knorra till det på ett lagom komplicerat sätt...

2009-03-22 @ 21:10:25
URL: http://ekotank.blogspot.com
Postat av: Anders

Du verkar ha vettiga åsikter, så jag ville bara tipsa om en blogg som du kanske finner intressant, www.just-a-fair-y.blogspot.com. Ha det gött! (Du får ju så klart om du vill kika in på min blogg oxå, men jag har inte lika vettiga åsikter utbasunderandes. :-))

2009-03-23 @ 10:15:31
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: maria

När det gäller Helsingborg så menar han nog att torghandlarna ju inte har ansvar för grönsakerna från det att de lämnar Helsingborg tills att de blir sålda (eller inte sålda). Torghandlarna har ansvar för grönsakerna mycket kortare tid, tar mindre risk ekonomiskt sett och då blir det billigare, antar jag.

Samma sak med priset, han menar nog att kedjorna köper in så mycket större volymer än torghandlarna att det blir dyrare även om varje äpple blir billigare per styck. De tar också en större risk om inte deras stora lager blir sålda. Kanske? Jag vet inget om ekonomi men jag tyckte inte det var irriterande det den där Thomas sa. Däremot kan jag tycka att det är irriterande att folk tror att de får mer sålt om de tar mer betalt. Man ska inte underskatta vikten av betalningsvilja (lägre pris lockar de som egentligen inte hade tänkt handla varan).



Och sen så håller jag fullständigt med om att man ska äta efter årstiderna.



Och sist men inte minst önskar jag att jag bodde i Italien och kunde handla på deras sanslöst fräscha torgmarknader - när jag kom hem från italien ifjol var det en mardröm varje gång jag skulle handla frukt eller grönsaker.

2009-03-25 @ 17:00:55
URL: http://thelostfeeling.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback