Knut knöt en knut tjugo dagar efter jul. Tjugondag Knut

Knut knöt en knut,
så kom Knut som bodde knut med Knut
och frågade: Vad gör du Knut?
Jag knyter en knut, sa Knut.
Och så var knuten knuten.
























Bilden visar en kvist i trätaket i mitt sovrum, när jag var liten var det mina föräldrars sovrum och den där kvisten var alldeles ovanför pappas säng. Alltid när jag låt i hans säng och tittade på den kvisten tänkte jag på den där ramsan, och det har etsat sig fast i huvudet, jag förknippar ramsan och kvisten med varandra. Jag ser det som att den som går ganska rakt upp är Knut och det andra är en båt han sitter i och knyter sin knut.

Det är tjugondag Knut idag, för en del kan det kanske innebära att julen slängs ut, för andra inte mer än att det är tjugo dagar efter jul. De flesta tänker nog inte ens på att det skulle vara någon speciell dag idag.

Men i Munkfors är den här dagen väldigt speciell, det är en gammal tradition att fira
"Knut" och det man främst gör är att klä ut sig och gå runt och knacka på hos folk och tigga godis. Det är väl bara barn som gör det, men jag tror att det grundar sig i att folk gick runt och fick en sup i alla hus, och det lär ju inte varit barnen. Det är en jätterolig tradition och man kan få hur mycket godis som helst, favoriterna när jag var liten var Dumleklubborna, de åt jag aldrig utom när jag fick dem på Knut. Ofta fick man en hel kasse full med godis, och åt det fort gjorde man också, en vecka eller två så var allt slut, haha!

Ikväll är det dessutom Knutfesten i Munkfors, då delas pris ut till bästa utklädda och sådär. Jag har aldrig varit på Knutfesten.
Den här utklädnaden går förresten ut på att ingen ska känna igen en, man får inte heller prata med dem man är hos, för att de inte ska komma på vem det är. En rolig tradition, som är hur naturlig som helst för oss här i Munkfors med omnejd, men så vitt jag förstått är det i princip bara här också.

Har ni hört talat om det här med att "gå Knut"? Tycker ni det verkar roligt?

Kommentarer
Postat av: Emma

Jo det är klart. lite nyttiga saker gillar jag. sallad tycker jag om. hatar dock frukt. mmm, broccoli. ehrm, quorn & bönor. Så det blir mkt sånt nu - som jag ändå gillar lite. Börjar redan uppskatta quorn mer & mer (även fast jag ätit det ofta förut, nu måste jag äta det varje dag)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback