Internets historia och dess roll i mitt liv

Idag skedde något sensationellt när jag loggade in på bloggen. För första gången någonsin möttes jag av det här:


Förstår ni vad det är? Jo, att alla poster på första sida på bloggöversikten var kommentarer. Och det är inte för att det var länge sedan jag uppdaterade heller.


Därför tänkte jag att jag skulle bjuda er på lite internethistorik genom mitt liv.

 

Jag började nog ganska tidigt med det här med internet, jag och min vän Emelie brukade sitta och chatta på Aftonbladets chatt, den finns tyvärr inte kvar längre, så en länkning är meningslös, det skulle bara innebära att ni fick upp det till vänster och det kan ni ju lika gärna se här.
Under samma period skapade också jag och samma Emelie en hotmail-adress, vi hade den tillsammans och jag kan inte längre komma ihåg vad vi hade för adress.



När jag gick på mellanstadiet läste jag ofta tidningen Frida och fick syn på att de hade en hemsida, spännande tänkte jag och besökte sidan direkt. Jag hittade en anslagstavla som kallades Ansis. Det här var år 1999, jag var elva år och blev fast direkt, det här var hur roligt som helst! Det var många tjejer och vi hade otroligt mycket roliga diskussioner. Mitt första möte med forumvärlden.
Ansis finns inte heller längre i sin ursprungliga form, men en tapper medlem skapade en ny sida när det aviserades om nedläggning (säkert 3 år efter att Frida faktiskt bytt hemsida totalt), den kan man hitta genom att klicka på bilden, men tyvärr kan man inte längre bli medlem här utan bara de gamla medlemmarna från den riktiga sidan kan logga in. Och jag kan berätta att vi numera bara är 202 medlemmar som har tillgång till sidan.

I början av 2000 började även min era av lögner. Det började lite oskyldigt på Aftonbladets chatt, där jag fortfarande spenderade väldigt mycket tid. Jag kände att fler nog vill prata med mig om jag låtsades att jag var äldre - så sagt och gjort, jag hittade på en hel identitet. Från början var det inte uttänkt alls, men när det blev fler gånger insåg jag att för att kunna hålla koll på det måste jag ju ljuga om samma saker till alla för att inte säga några knasigheter. Jag hittade många trevliga killar och kom på att jag skulle skapa en egen mailadress till min låtsasidentitet, jag blev medlem på Ansis med den och låtsades att jag och "hon" var kompisar. Med tiden blev det även både MSN och Lunarstorm och jag skickade bilder på någon annan och sa att det var jag.


År 2000 blev jag medlem på Skunk, jag hakade på den där grejen med att skriva som en fjortis. Mitt användarnamn var "lenin_lm" och för att inte folk skulle gå och tro att jag var en tolvårig galen kommunist berättade jag att det inte alls var så på min sida. För heter man Lenin borde man ju vara kommunist, inte sant? Klicka på bilden för att komma till min Skunk-sida (som fortfarande finns kvar i samma utförande som när jag var 13).

På hösten 2000 blev jag även medlem på vad som senare kom att bli hela Sveriges favoritsida, nämligen Lunarstorm.
Lunarstorm och jag blev världens bästa vänner i ganska många år, jag gjorde allt för att få hög status och jag fick några väldigt goda vänner, flera som jag fortfarande har kontakt med (som Pelle & Stefan). Även min sida på Lunarstorm finns kvar.

Jag lunkade på i gamla vanor, ramlade över diverse hemsidor, såsom Helgon, Playahead och allehanda communities (sa man inte communitys?), men ingen av dem kom att spela någon större roll i mitt liv. Jag började väl antagligen använda msn och skaffade min nuvarande hotmail någon gång här också.


Men så, plötsligt, fick jag upp ögonen för något väldigt intressant! Jag var galet förtjust i Håkan Hellström och inne på hans hemsida ramlade jag in på forumet som fanns, och det blev forumet med stort F. Det blev jag, Håkan och andra som älskade honom för hela slanten - jag var verkligen fast!
Jag kunde inte tänka mig något roligare än att diskutera allt som man över huvud taget kunde komma på att diskutera rörande kära älskade Håkan och Forumet var rätt ställe för det! 2004 (tror jag det var?) anordnades en "Forumträff" i Göteborg, det blev en stor grej med säkert bortåt 30 pers i ett hus någonstans utanför staden. Vi hade skoj och sjöng och dansade till Håkan.
Jag fick många goda vänner på den här sidan, men det är inte många jag har någon vidare kontakt med nu längre, trots att jag träffat en hel del av dem många gånger.
Efter lite tjafs och tydligen på order av Håkan själv, som påstod att det pratats skit om honom på forumet, stängdes den delen av hemsidan av! Det blev ramaskri, men en duktig medlem fixade en ny sida där alla kunde börja hänga igen. Dock tog det inte så lång tid innan det dog ut och nu för tiden händer det inte alls mycket på den sidan, som ni kan komma till genom att klicka på bilden.

2005 berättade jag för en person som kommit att bli enväldigt god vän att jag ljugit för honom ända sedan vi började prata. Det var alltså min påhittade identitet som talade. Det var hemskt jobbigt för jag hade kommit att tycka om honom mycket - vi hade till och med pratat mycket i telefon. Det här tog så hårt på mig att jag bestämde mig för att berätta för alla andra också och sa det till alla som råkade vara online, vilket även innebar Jocke. Jocke tyckte det var roligt att jag lurat honom och han blev ett bra stöd när det var så jobbigt, han råkade också bo i Karlstad där jag gick i skola, så vi bestämde oss för att ses och helt plötsligt var vi tillsammans, tack vare alla lögner.

Jag klarade dock inte att hålla mig mer än några månader, utan helt plötsligt tog jag upp lögnerna igen - som om inget hade hänt. Självklart hamnade jag i samma situation igen, en vän blev lite för nära och jag kunde inte undvika att berätta för honom. Det här var 2006 och det tog ännu hårdare den här gången och jag beslöt mig för att det aldrig skulle få ske igen och än så länge har jag lyckats låta bli att ljuga mer.

2006 hittade jag även bilddagboken, jag hade kommit på hur roligt det var att fota och jag började dokumentera mitt liv. Jag blev väldigt inne i det, la upp bilder varje dag och så vidare. Det höll inte så länge, men klicka på bilden för att titta på alla mina gamla bilder.


Februari 2007 och jag skaffade den här bloggen, jag hade tröttnat på att skriva dagböcker på Lunarstorm och i ärlighetens namn tröttnat på att hänga där över huvud taget.



Höst 2007, jag flyttade till Norrland och ville hålla kontakt med vänner, det innebar att jag skapade ett konto på Facebook.

Och här är jag ungefär nu, med bloggen och facebook. Jag använder mig också av finesser som GMail och Blogglovin', men man kan ju inte redogöra för allt!




Javisst, det var min internethistorik, hur ser din ut?


Kommentarer
Postat av: Toby Hagberg - Boys style in a gay's life ☆

Gud att du kommer ihåg allting så himla väl, riktigt roligt att läsa.



Jag har hållt på rätt länge, började med Aftonbladets chatt som du nämnde där uppe i inlägget, sen gick jag över till att bli ett IRC-freak (Internet relay chat.)



Sedan hamnade jag på Skunk och Lunarstorm och resten är historia! :)

Postat av: pelle

Min ser i stort sett likadan ut!

Utom forumet på Kråkans sida, BDB och PLayahed!



Skunk hade jag också, minns du det?

2009-01-08 @ 21:27:00
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Toby Hagberg - Boys style in a gay's life ☆

Haha ja det är verkligen inte lätt att hålla reda på sånthär! Haha :)

2009-01-08 @ 21:31:57
URL: http://tobieee.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha, vad kul att se. Nu är väl jag ett par år äldre, men har ändå ungefär samma bana. Skaffade hotmail 96 - chattade på mirc. Började sjuan 97 & började hänga på aftonbladet. 98 var det Skunk som gällde; fram till -99 då jag gick i nian. Då blev skunk töntigt & lunarstorm var de place to be. Lunarstorm blev sedan töntigt & det umeåbaserade communityt apberget kom lägligt under gymnasietiden. Den blev givetvis också töntig & så var det facebook & blogg 2007 & framåt! Så kul att få lite nostalgitänk över internet. (Jag tror att mitt nick på aftonbladets chat btw var något i stil med $$barbie_bitch$$ hemska tanke. Men jag borde vara ursäktad med att det var år -97 jag var 13)

2009-01-08 @ 22:08:03
URL: http://emmailondon.blogg.se/
Postat av: valle

Skönt att du har lagt av med ljugandet, det leder sällan till något bra.

2009-01-08 @ 22:08:28
Postat av: pernilla

shit vad du minns.

vad har jag varit på? Lunar, helgon, playahead fast där skrev jag knappt... skunk ett litet tag... sen har jag haft tusen bloggar. och fjortis som jag var hängde jag på ett hanson-forum.



Nu blir det bara bloggen och rockpartys forum. och facebook då...

2009-01-08 @ 23:36:15
URL: http://saywhatsername.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback