Frågor kräver svar


För er som är intresserade har jag laddat upp lite bilder från
Africa Pavilion här.



Jag tycker att det är dags att jag svarar på de frågor jag fått, visst är det fritt att ställa fler men eftersom jag har en rejäl bloggsvacka läser inte så många här heller och därför tvivlar jag på att det kommer så många fler frågor.



Vad är dina uppgifter i Tyskland? Detaljerat tack ;D
Det är faktiskt ganska svårt att svara på, men just när jag är där är mina främsta uppgifter att finnas tillhands. Hjälpa till där det behövs, kolla så att alla har det de behöver och är nöjda. Om någon har något problem med vad som helst från hotell till betalningar till ström i montern till att de är sugna på vin så finns jag där för att hjälpa dem. Jag finns också tillgänglig för att hjälpa till i köket om det behövs, eller för att fota saker som händer eller för att springa runt och dela ut flaggor med får logga på som våra sponsorer, partners och liknande kan ha för att göra reklam för oss i sina montrar. Jag är social och trevlig, helt enkelt - hjälper folk så gott jag kan med allt de vill ha hjälp med.
Förr om åren har jag dock huvudsakligen jobbat i köket.

Kan man klassa ditt jobb som ett stort eller litet företag?

Eftersom Grolink är ett konsultföretag är det lite svårt att säga så. Men det är inget stort multinationellt företag eller sådär, vi är väl tre anställda just nu och sen en drös med konsulter som jobbar åt oss. Vi har kontor på många platser i världen (Värmland, Uppsala, Serbien, Thailand, Malaysia, Uganda...) där våra konsulter arbetar. Vi driver också en tidning som heter The Organic Standard och som en hel del fler jobbar med, men även där är det konsulter och liknande.
På mässan var vi väl ett 10-tal personer som representerade mitt företag, men vi hade med oss någonstans runt 150 afrikaner som hade egna montrar i Africa Pavilion.

Under dessa år som ni har jobbat på mässan i tyskland har det resulterat till några stora förändringar/förbättringar hos folk?

Det är jättesvårt att säga, iår var 20e året för mässan och folk härifrån har varit där varje år. Eftersom min familj och deras företag är lite av pionjärer inom det ekologiska har de självklart påverkat och det har lett till färbättringar. Men vad vårt deltagande i mässan egentligen lett till rent allmänt vet jag faktiskt inte. Vi har ju haft större och större montrar med åren och det är bara de två senaste åren vi haft den här stora afrikanska montern, och det klart att det är jättebra för de afrikanska företagen att samlas i något sådant, det får dem ju att synas ordentligt i alla fall. Men huruvida vi påverkat folks medvetande och sådär med mässan vet jag inte, det är inte särskilt många som kommer till den här mässan som inte redan är involverade i den ekologiska branschen, skulle jag tro.

hur va din resa?

Jag vet inte om det här egentligen var en fråga som hörde till det här, men jag tar det så ändå för det kan väl säkert vara någon mer som undrar. Jag hade det jättebra i Tyskland, men det var väldigt slitigt - det är det alltid. Det är mycket att göra och mycket att tänka på, mycket alkohol, sena kvällar och tidiga morgnar. Många att prata med och mycket som händer runt en. Dålig luft på mässan och så vidare, allt gör att man blir väldigt trött. Men jag måste säga att allt var väldigt lyckat.



Tack för det och tack för mig, nu ska jag fortsätta jobba.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Jag är fortfarande lite osäker på om det är en lönsam verksamhet men jag måste nog låta det sjunka in lite först.

Postat av: Marica

När det gäller lönsamheten för de deltagande afrikanska företagen, måste man först bestämma sig för om man tycker att det är bra att afrikanska bönder exporterar till Europa. I vår globala värld tycker jag att det är det. Försörjningen på hemmaplan måste gå först, men exporten ger ett mervärde som de är värda efter alla år av förtryck. Försäljningen till Europa gör att de kan ha råd att låta böndernas barn få utbildning till exempel. Det blir en hjälp till självhjälp i stället för bidrags-beroende.

2009-03-01 @ 14:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback