Ekologi vs konsumtion

Jag råkade ramla på ett intressant nyhetsbrev från en förening som heter Cogito:

Veckans Cogito v38: Färre Lisebergsbesök, bra för miljön! Trots att jag sålt bilen, äter vegetariskt halva veckan och lever i flerfamiljshus med miljömärkt el visar en test på myfootprint.org att mitt "ekologiska fotavtryck" är mer än livsmiljön tål, skriver Angela Aylward i Veckans Cogito. Om alla levde som jag skulle det behövas 1,4 jordklot. Därför är det kanske inte enbart illa att konjunkturen bromsar in och antalet Lisebergsbesök har minskat med sju procent. En hållbar utveckling är inte förenligt med ständigt ökad konsumtion, en bister sanning som trots all klimatdebatt inte tycks ha insetts av de flesta beslutsfattare!



Jag älskar det, de orden. "En hållbar utveckling är inte förenligt med ständigt ökad konsumtion". Det är så sant som det är sagt och precis vad jag försöker få folk att förstå (med det dock inte sagt att jag är någon hjälte som konsumerar minimalt), men det verkar vara svårt!
Varför laga när man kan köpa nytt, eller hur är det?

Jag vill passa på att tipsa om en bra blogg också, handlar inte om det här egentligen, men jag relaterar tankarna om konjunkturer till det jag skrev om. Läs här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback