Dilemma

Jag upptäckte precis att, INGA av bilderna från helgen är i RAW, jag blev totalt superchockad. Jag som tänkte när jag rensade bland bilderna att "den här slänger jag inte, det är ju bara att fixa vitbalansen" och "den här är mörk, men det går att fixa i raw-konverteraren!".
Det jag vill komma fram till är att jag inte längre är så noga när jag fotar, för jag tänker alltid att jag kan fixa allt i raw-konverteraren. Men så kommer man till en punkt då man omedvetet bara fotat jpeg och blir helt handlingsförlamad. Jag fixar sällan så mycket i photoshop längre, jag nöjer mig med raw-konverteraren. Jag bryr mig aldrig om vitbalans och tycker inte att det gör något om bilder blir lite mörka. Jag känner mig som en kass fotograf och här kommer ett exempel.




Ja, jag antar att ni "get my point", så att säga.

Men samtidigt är ju grejen att många av de bilder jag tar är sånt som jag inte ska göra något särskilt med utan på sin höjd ladda upp på facebook, och hur jobbigt är det inte då om alla bilder är i RAW och man måste fixa dem. Har man jpeg-bilder kan man slänga upp de som är okej utan att ens öppna dem i PS, det är ju nice på sitt sätt. Det är hemskt vilket dilemma det här är och snart kommer jag säkert sitta där och alltid ta både RAW & jpeg på alla bilder. Igen. Det är hemskt, tar galet mycket plats. Men jag måste skärpa till mig och se till att komma på en sund lösning på detta.

Kommentarer
Postat av: pelle

Men vilke fotonörd du är! Du skulle gå i min klass, här kan alla allt om foto utom jag. Känns det som :D

2008-09-12 @ 00:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback