Två favoriter

Jag har två absoluta favoritförfattare och jag tänkte att jag ska presentera dem här för er. För att ge er lite lästips eller bara för att bjuda på lite skojigt fakta om två män som verkligen begåvats med skrivförmågan.

Den första av dem har jag skrivit om här tidigare, han heter Per Anders Fogelström och skriver främst historiska skildringar om Stockholm. Fogelström är själv uppvuxen i Stockholm och levde hela sitt liv på Södermalm (inte konstigt att jag gillar honom, jag som är så förtjust i Söder).
Fogelström blev känd på 50-talet, i och med boken Sommaren med Monika (som även filmatiserats av Ingmar Begman). Numera är hans mest kända böcker de fem i Stad-serien, eller Stockholms-serien som jag brukar kalla dem. De handlar om en familj och man får följa dem genom flera generationer, i ungefär 100 år. De hör till Stockholms fattiga befolkning, de riktiga arbetarna som bodde i baracker och skrymslen, jobbade jättehårt och så vidare. Otroligt bra skildring!
De böcker jag läst av honom är dessa böcker i Stad-serien, som inleds med Mina Drömmars Stad, samt boken Vävarnas Barn, som även den ingår i en serie, jag har dock inte läst de andra i den serien.
Det fina med Fogelström, tycker jag, är att han får in så mycket i sina skildringar, det är inte bara romaner där man lär känna personerna utan man lär sig väldigt mycket historia också. Han berättar hur Stockholm såg ut, vad som hände i politiken och i världen. Jag älskar dessutom att läsa böcker där jag kan lokalisera mig, han nämner många gatunamn och platser och jag sitter nästan med Stockholmskartan framför mig för att hänga med - jag älskar't!


Haruki Murakami är en Japansk författare som skriver otroligt intressanta böcker. De handlar om allt från gubbar som kan tala med katter, om sex, om unga pojkar som rymmer hemifrån, om könslösa människor (eller kanske hermafroditer?), om känslor och psykologiska problem.
Alla böcker utspelar sig i Japan och är lite övernaturliga, men inte riktigt på riktigt. Allt som händer skulle kunna hända på riktigt, i alla fall om man har lite fantasi, men det blir väldigt udda när allt är ihopsamlat i en bok. Jag menar, visst skulle det väl kunna regna blodiglar? Om det inte vore så att det var en man, som fått en ingivelse, rymt iväg och liftade med en lastbilschaufför och kunde prata med katter, som framkallade det? Eller?
Att läsa Murakamis böcker är verkligen en upplevelse utöver det vanliga, de är väldigt fängslande och färgstarka. Man känner och fastnar i dem, i alla fall gör jag det. Det är fint och trevligt!
På Wikipedia kan man läsa att "Hans västerländska berättarstil med återkommande motiv och teman av surrealistiska och övernaturliga element har influerat en yngre japansk författargeneration, särskilt inom genrerna fantasy och science fiction."
Jag har bara läst två böcker av Murakami, Norwegian Wood och Kafka på Stranden. Kafka på Stranden handlar om en kille som rymmer hemifrån och hamnar på en ö, där han mest hänger på ett bibliotek. Det händer honom massa konstiga saker och på något vis råkar en gammal man också ta sig ditåt, för att lyfta en sten. Långsökt & konstigt men otroligt välskrivet och intressant. Den tredje boken, Fågeln som vrider upp världen, ligger fortfarande och väntar på att bli läst. Jag ser verkligen fram emot den lässtunden!

Det var alltså en presentation av mina två favoritförfattare, någon som läst något av någon av dem? Vad tyckte ni? Om inte, gör det! Det här kan vara de bästa tipsen ni någonsin får av mig!

Kommentarer
Postat av: Fredrik *Frisören

nice blogg

Postat av: valle

Bra inlägg! Två av mina favoritförfattare också.



För övrigt tycker jag du borde begränsa dig lite. Hur jävla många inlägg skriver du på en dag egentligen? Koncentrera dig på att skriva bra inlägg istället, som det här.

2008-10-12 @ 23:10:00
URL: http://kompromiss.blogspot.com
Postat av: Anonym

PrettobloggarN^

2008-10-12 @ 23:56:14
Postat av: Anonym

oh. böcker är underbart. att läsa är underbart! har inte läst någon av dessa två författares böcker, men jag kan presentera min favorit. peter pohl. underbar text! och underbar blogg, du har!

2008-10-13 @ 08:04:30
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Postat av: johanna

åh, jag har också läst "stad-serien". den är jättebra.

2008-10-13 @ 19:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback