Uppdatering om alkoholförbud.

Det verkar som de som svarat tycker att det är rätt av skolor att ge eleverna alkoholförbud. Jag håller med om att eleverna valt skolan och skrivit under avtalet och därmed får skylla sig själva, har man skrivit under ett avtal så har man, det säger jag inte emot och jag tycker att det är fel att bryta mot avtal.

MEN! Jag tycker att det är fel av en högre instans att tvinga folk att skriva under det här avtalet bara för att de ska få gå på skolan, jag tycker att det är ett felaktigt sätt att utöva sin makt och att det är fel av en skola att inte ha tro på att eleverna kan ta sitt eget ansvar och göra vad de själva tycker är bäst för dem. Så länge de sköter skolan och inte förstör något samt visar hänsyn till eventuella andra elever som inte vill dricka tycker jag att de är vuxna människor som faktiskt kan sköta sitt eget liv. Man får ju ändå inte gå på en folkhögskola om man är under 18 år och därmed anses man av samhället att vara kapabel att ta ansvar över sitt liv (visst, inte när det gäller alkohol, men den diskussionen går jag inte in på nu).

Alltså, det här är inte en diskussion som i sig bara handlar om alkohol utan jag tycker det är fel av en skola att förbjuda saker som är lagligt över huvud taget. I praktiken skulle ju skolan dessutom kunna skriva i avtalet att man inte får lämna skolans område under det året man går där, och skriver man under det får man skylla sig själv och stanna kvar. Jag tycker alla avtal som reglerar ens lagliga rättigheter är fel.

Sen vet jag också att det finns bibliska skolor, skolor som drivs av IOGT-NTO och att det kan finnas såna som väljer en skola för att den är alkoholfri (de kanske själva haft problem med alkoholen eller något), men det är i grunden inte det det här handlar om. Jag tycker att på ens fritid ska man få göra vad man vill, jag tycker inte att det är rätt av en skola att, bara för att eleven vill gå den utbildning som finns just där, ta ifrån eleverna deras lagliga rättigheter. Jag tycker det är att utöva makt och jag tycker att skolan inte ska lägga sig i vad man gör på sin fritid.


Fortsätt argumentera, vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Karin

ja de var verkligen supergoda:)

Postat av: Karin

jag använder Adium... "fågeln" hehe:)

2008-11-16 @ 17:19:53
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Kalle

vore väl fritt att skriva på, men som sagt skriver man på ska man ju hålla det

men ja vuxna gör väl som dom vill. kan jag tycka

vore bättre i grundskolan med det där



sv: ah jag kom ut sen, vi hade supertrevligt! vad gjorde du på kvällen sen? du får ta festen nästa vecka :D

2008-11-16 @ 17:25:34
URL: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: mikaelf

Jag tycker faktiskt inte att det är så himla dåligt. Alkohol och skolgång är två saker som inte är förenliga. När man dessutom bor på skolan tycker jag verkligen inte att det är fel att förbjuda alkohol på skolområdet.

2008-11-16 @ 19:02:05
URL: http://mikaelf.com/blog
Postat av: pelle

Demokrati? Va? Va? Va?

2008-11-16 @ 19:38:07
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Anna

Jag tycker egentligen inte att elever under 20 år ska få dricka på skolan, med tanke på att de isåfall har någon som köper ut ovh man bryter mot lagen osv. Jag vet, jag vet, jag var under 20 när vi gick på Ålsta, men om de nu måste förbjuda någon att dricka alkohol, förbjud då/ låt de som inte får dricka hemma lagligt skriva på avtal istället. Jag hade säkert haft problem med det om det införts när vi gick på skolan, men jag kan ganska lätt säga så nu när det inte drabbar mig längre ;)

2008-11-17 @ 15:26:31
URL: http://annamelinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback