Musikkväll

Jag har fortsatt dagen med att vara pigg, har bara fått några små, lätta slängar av trötthet (alldeles efter lunchen, t ex). Jag är pigg nu med. Jag berättade ju att jag kom upp tack vare Olof och att jag började dagen med att rota i mina lådor med nerpackade skivor. Det inspirerade mig till att fortsätta plocka i skivorna, jag bestämde mig för att börja packa upp mina skivor och att lägga upp min skivsamling på internet.
Men, innan jag kunde börja med det kände jag att jag var tvungen att städa upp i mitt rum, sagt och gjort - jag både röjde och sorterade och plockade och dammsög! Effektivt som bara den och sen satte jag igång med skivorna. Jag gjorde inte färdigt alla, har en ordentlig hög kvar, men jag har i alla fall kommit en riktigt bra bit på vägen!

Här kan ni se min skivsamling, ja den del jag lagt in än så länge alltså!

Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag ska lägga in dåliga skivor också (nivet, de där gamla från mellanstadiet) eller inte. Vill man ha många skivor eller spegla sin musiksmak? Jag tror nog det lutar åt det senare och att jag ska packa undan de andra någonstans - så jag inte har dem i hyllan heller!


Förresten har jag några funderingar och lite smått och gott som jag tänkt på de senaste dagarna som har med musik att göra, så när jag ändå är inne på ämnet kan jag fortsätta!

När började Johnossi låta som Mando Diao? Jag köpte Johnossis senaste skiva, på rekommendation när jag köpte skivorna i tävlingen och jag har slagits av att den verkligen låter som Mando Diao, är det någon som håller med? Gjorde de det förut också, bara att jag inte tänkt på det?

Vad är grejen med instumental musik? Jag blev även tipsad om Detektivbyrån, och köpte deras skiva. Jag blev besviken när jag upptäckte att de inte sjunger! "Inte en textrad, vad är det här?", tänkte jag som hade trott att det skulle vara en skiva jag skulle gilla skarpt! Kan någon förklara tjusningen med instrumenal musik?

Hur kan en del musik bara sätta sig och vara kvar för något som känns som resten av livet? Jag hittade Lambrettas första (?) skiva ikväll när jag plockade i skivorna. Jag satte på den och jag kan fortfarande varenda textrad! Jag hade en period när jag lyssnade på Lambretta dagligen (samma skiva om och om igen - ofta fem gånger eller mer på en dag). Hur kommer det sig? Nu var det flera år sedan jag hörde skivan, kommer låtarna alltid finnas kvar i mitt undermedvetna?

Hur mycket pengar kan jag ha lagt ut på min skivsamling? Just nu har jag, enligt den där sidan, 159 skivor. Men då har jag ju, som sagt, inte lagt in alla än. Men man skulle kanske kunna räkna det som att jag köpt dessa själv och resterande har jag fått - i runda slängar. Om jag räknar på 160 skivor, och vad kan en skiva i genomsnitt kosta? Många kostar ju uppåt 200 kr, men en hel del har jag köpt billigt också - så jag tippar på ett genomsnitt på 100 kr, det skulle alltså innebära 16 000 kr. Det är galet mycket pengar (lika mycket som jag betalat för EN dator, haha), kan det stämma? Antagligen kan det det, men det är ganska skrämmande! Men ack så roligt, tänk vad mycket fint jag fått för dessa pengar, jag kan ju lova att jag inte ångrar ett enda öre!

Hur fungerar det här med att "få en låt på hjärnan"? Jag får otroligt ofta olika låtar att fastna på hjärnan, sen går jag och sjunger på dem hur länge som helst - oftast tills jag hört på dem och därefter på något annat, det brukar hjälpa. Det är lite lustigt, för ofta är det ju helt random låtar, men hur dyker de upp? Är det något undermedvetet? Finns det några studier på sånt här?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Nu har jag startat en ny tävling på min blogg!

Vinn ett höstigt halsband eller ett vintrigt armband.



Kika in å va med å tävla vettja!

Postat av: Tommy

Johnossi = Bra

Mando diao = Kass



Stor skillnad! ;)

2008-11-11 @ 09:45:19
URL: http://dissident.blogg.se/
Postat av: valle

Svar på dina frågor:



1. Jag vet inte när Johnossi började låta som Mando Diao, lite tråkigt om de har gjort det tycker jag.



2. Instrumental musik kan vara minst lika bra som musik med sång, så det så.



3. Jag tycker synd om dig om du ska behöva leva med Lambretta i ditt undermedvetna hela livet. Men det är kanske inte så mycket att göra åt.



4. om du har lagt ut mycket pengar, tänk då på vad mycket pengar jag måste ha lagt ut. Jag tycker dock att min skivsamling är värd mer än tio datorer tillsammans, hur bra de än må vara.



5. Det där kan vara både roligt och jobbigt. Jag fick Scatman-låten på hjärnan för några dagar sen, vart den nu kom ifrån...



P.S: Det är fusk att inte lägga in alla skivor i samlingen, man ska stå för det man köpt!

2008-11-11 @ 14:20:14
URL: http://kompromiss.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback