Konstreflektioner efter midnatt

Jag fick syn på en bild jag tog på Pernilla i våras och började fundera på det konstiga perspektivet i bilden. Bilden är tagen i skolans (Ålsta, där jag gick förra året) studio och den är inte fixad alls (mer än kanske lite ljus på sin höjd). Det är alltså inte en lögn i bilden, allt är fixat i studion och med kamerans hjälp. Och självklart Pernillas!
I alla fall, det här konstiga perspektivet var mest en slump och faktiskt inget jag direkt försökte fånga, men det blev en väldigt häftig bild.
Jag fick syn på den ikväll och började fundera på vilken konstepok man kan likna den vid. Först tänkte jag på surrealismen, att det skulle kunna vara en tavla av Salvador Dalí, men den tanken lämnade jag ganska snabbt för att gå vidare i mina banor. Jag mindes kultur- & idéhistorian på gymnasiet och en målning vi diskuterade. Den kommer från forntida Egypten, från innan de lärde sig att behärska perspektiven. Bilden jag kom att tänka på heter Nebamuns Trädgård och båda bildernav kan ni se här nedan.



När jag funderar vidare på det här slår det mig ändock att trots den första slående likheten (?) så stämmer det inte riktigt. I det gamla Egypten målade man på det här viset för att man ville ha med allt som var viktigt, man ville återberätta historien och så skulle ju hela träden vara med, men även dammen. Det var självklart för dem att då rita det på det här sättet även om vi tycker att det ser ut som något ett barn skulle ritat. Det var samma sak när man avbildade människor, allt väsentligt skulle vara med, så som näsans profil, men ändå båda ögonen, alla fem fingrarna och så vidare. Det gör ju självklart att bilden, i våra ögon, ser lite skev ut.
Vad har då detta med mitt foto på Pernilla att göra? Eller, nu handlar det istället om vad det inte har med fotot att göra. För det första är bara Pernillas huvud med, resten har försvunnit (nej, hon sitter faktiskt där bakom, men det syns inte för hon är helt svartklädd). För det andra ser man inte alls alla benen på pallen, det finns två till där bakom någonstans, men de syns inte. Hade den här bilden varit från det gamla Egypten hade alla fyra ben varit synliga. Men den här bilden ger ändå den känslan tack vare pinnarna som går mellan benen.

Jag tycker det här är otroligt intressant, men att analysera sina egna verk kanske inte är så vettigt? Jag vet inte, men det är absolut något som jag lagt lite för mycket åt sidan, det är intressant att jag minns allt det här trots att det var tre eller fyra år sedan jag läste något om det.

Kommentarer
Postat av: valle

Bra bild är det i vilket fall som helst!

2008-11-21 @ 09:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback