Mörkret

Jag saknar Norrland, jag vill att sommarnatten ska vara ljus, men här är det kolsvart ute på nätterna. För mig har den svenska sommaren inte mörka nätter, och även om jag vet att det är riktigt mörkt hela vintern i Norrland känns det värt det för att få en ljusare sommar. När jag gick hem inatt var det riktigt mörkt ute och det värsta var nästan att jag inte kunde se om det var några grodor någonstans. Min grodfobi är hemsk på sommarkvällarna & jag ser dem nästan varje kväll. Inatt såg jag två, trots mörkret, och jag vill inte tänka på hur många jag kan ha missat just för att det var så mörkt.

Men, missförstå mig inte, jag är inte mörkrädd, inte ett dugg faktiskt. Jag är mest rädd för grodorna, och så känns det bara fel när det är så mörkt på sommaren.

Det kommer nog bli svårt i Uganda, där är det ju jämnljust/-mörkt året om, solens tider är konstanta på ekvatorn och det blir nattsvart på 5 minuter - hur ska jag kunna vänja mig vid det? Jag som inte ens vill att det ska vara mörkt klockan två på natten?

Kommentarer
Postat av: pelle

Grodor är väl det mest oskyldiga djur man kan hitta. Fast ja, jg fattar hur du menar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback