Riga i bilder

Jag kom på att jag knappt nämnt Riga i bloggen. Jag var ju där i helgen, familjesemester så det stod härliga till! Vi tog en kryssning över och hälsade på mina rötters stad (morfar kom från Riga). Dock tror jag inte att en lång text om vår helg där har så högt läsarvärde, så jag har satt ihop några bilder till tre små kollage och tänkte att jag skulle berätta om helgen lite kortfattat utifrån dessa.


Riga är en väldigt vacker stad, vi spenderade mest tid i "gamla stan". Jag bestämde mig för att använda ett orange filter till kameran, därav tonen på bilderna. Detta till övrigas stora förtret, då jag var den enda som tagit med kamera och de inte alls ville att alla bilder vi skulle ha från resan skulle ha en orange ton, jag tyckte det var roligt.
Den översta bilden är tagen uppifrån ett kyrktorn, om ni tittar till höger i den ser man ett högt hus, ungefär där är hamnen där båten la till. Jag gillar hustak, det är något romantiskt över det på något vis, därför tyckte jag det var väldigt roligt att gå upp i detta kyrktorn, som (enligt pappa) var 72 meter högt.
Nedre bilden till vänster visar något slags monument som är stort och coolt och sådär. Det är två vakter som står där (hela tiden?), vi såg ett vaktombyte och de var otrokigt koordinerade!
Nedre bilden till höger är från något torg (det fanns otroligt många), där vi hittade en julgran. Här är hela sällskapet samlade, utom jag som fotar och Anna som egentligen är med men gömmer sig bakom Valdemar (till vänster).



Övre bilden till vänster visar vallgraven som går genom Riga, den grävdes runt "gamla stan" (om jag minns rätt), utanför muren. Jag tyckte att den var otroligt vacker, det såg så fridfullt ut på något sätt, så jag tog många bilder på den.
Nedre bilden till vänster visar hur roligt min familj tycker det är att läsa kartor. Här ser ni mamma, Kari & pappa - alla med varsin karta! Vi fick säkert två kartor per person under vår vistelse på sisådär 40 timmar i Riga. Det var allt från vanliga stadskartor till kartor där någon ritade in var vårt hotell låg till kartor där vi fått utmarkerat var man kunde äta pannkakor eller hur man hittade till ett shoppingcentrum. Tilläggas bör dock att bara hälften av sällskapet var nog kapabla till att förstå dessa kartor nog bra för att över huvud taget ta sig dit de borde!
Högra bilden visar Kari, Kolbjörn, Kajsa, Valdemar, mamma & pappa framför "Svenskporten", jag tror det var genom den som Sverige invarderade Riga (fråga mig inte när & hur). Visste ni förresten att Riga var Sveriges största stad någon gång på 1600-talet eller så?


Uppe till vänster ser ni Kolbjörn studerar den lilla del av stadsmuren som finns kvar, den som gick parallellt med vallgraven. Bredvid den fanns en kanon också, kanoner är ganska imponerande.
Mitten till vänster är bara en helt vanlig gata i Rigas äldre delar, där är många hus pastellfärgade och det är väldigt mycket kullersten. På vissa gator har de till och med den gamla avloppsrännan i mitten av gatan, det ser lite lustigt ut.
Nere till vänster är Kolbjörn igen, vi hittade en konstig grej med ett hål och gissade på att Lenin-statyn stått där. Det tyckte vi var roligt & Kolbjörn fick agera staty. Det finns inga statyer på ryssar kvar i Riga, för övrigt.
Till höger är återigen vallgraven, dock från en annan bro. Jag tyckte det här var en väldigt vacker plats, hade jag haft mer tid i Riga hade jag promenerat lite mer längs med vallgraven och sådär.

Och avslutningsvis, några handfasta tips för dig som tänkte resa till Riga:

- Ät pannkakor! De har otroligt goda pannkakor, vi var på ett ställe som hade någon slags pannkaksbuffé. Man kunde välja vad man ville ha och betalade därefter. Det fanns allt från pannkakor med svamp till kött till banan till ost till grönsaker. Det fanns till och med potatispannkakor (rårakor?), så även Anna (som är vegan) kunde äta sig mätt!
- Ägna inte för mycket tid åt shopping, det finns en hel del fina grejer, men det är ganska svårt att hitta rariteterna. Vi var dels på lite småmarknader (julmarknader och liknande på torg), där de förvisso hade en del söta saker, men mestadels krimskrams, till några turistaffärer med de typiska bärnstensgrejerna och liknande, till fina affärer med riktigt snygga saker, dock var det ganska dyrt i dessa samt till ett shoppingcenter med allt från kläder till teknik. Här var utbudet ganska likt det hemma och så även prisklassen.
- Promenera mycket, gå runt och upptäck vad som finns att se! Satsa på att uppleva staden, kulturellt och dess miljö. Jag önskar kanske att jag gjort det lite mer, men jag fick se mycket och det var trevligt.
- Fika! Det finns många fik i stan, dock är kanske 80% av dem en kedja som heter "Double Coffee" och som är rätt trist. Vi var på två såna, men såg säkert 30. De har i alla fall gott kaffe, så det behöver man inte oroa sig för.

Kommentarer
Postat av: Marielle

Hej honey! Nu har jag semester, fyra harliga dagar. :) Nagon helg aker du och jag till Riga, ater pannkakor och dricker kaffe. Men orange ton i bilderna for mina tankar till sovjet. Haha. Puss

2008-12-17 @ 06:01:24
Postat av: anna

hinner inte läsa nu, men jätte fina bilder iaf! och bilder säger ju mer än tusen ord ;) (den längst upp ser ut som en tavla, skulle vara snygg att förstora!)

Postat av: M.

nu blev jag sugen på att resa. praag ligger högt på listan. vart där?

2008-12-17 @ 13:17:21
URL: http://malmstedt.blogg.se/
Postat av: valle

Det blev verkligen jättefina bilder.

2008-12-17 @ 16:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback