Julstämning & fjärde advent

Den här dagen har inte handlat om någonting annat än julen, hela huset har julstädats, vi har huggit julgran och jag hittade min favoritjulskiva så nu sitter jag och lyssnar på julmusik, det är i princip den första jag lyssnar på iår (förutom lite på Youtube och sådär). De som känner mig kan nog förstå det sensationella i detta, jag brukar lyssna på julmusik från september, nu är det tre dagar före jul! Jag har även bytt lakan i sängen, jag ville ha så mycket rött som möjligt, men då min familj inte riktigt brukar ha röda lakan hittade jag bara ett vinrött underlakan och örngott som var svart- & rödrandiga. Påslakanet fick bli ett vanligt vitt, men det är ju alltid mysigt med nybäddad säng i vilket fall!

Jag var ute en liten sväng förut, för att hämta lök & leta efter pappa (som försvunnit spårlöst och tagit löken med sig), och gissa vad jag möttes av! Jo, SNÖ! Det snöar ute och jag är lycklig, hoppet om en vit jul har väckts igen! Visst det är inte mycket, bara så att det precis hunnit bli lite lätt vitt på marken. Men fortsätter det snöa, kommer det kanske bli nog mycket för att julstämningen ska höjas ett snäpp, jag hoppas!


En annan sak jag funderat en del över är det här med att julstäda, min familj är verkligen en julstädarfamilj, vi är inte de ordningssammaste eller renligaste, men när det vankas jul, då jävlar ska det storstädas! Det var dagens syssla, hela huset (utom mitt rum, som fortfarande är alladeles stökigt) är jättestädat. Jag har lite svårt att förstå den där grejen med att man ska städa just till jul. Jag ska inte sticka under stolen med att jag kan vara ganska dålig på att hålla ordning och har svårt att komma mig för att städa, men jag är bra på att städa när jag väl gör det och jag gillar att ha det städat runt mig, men det är inte viktigare för mig att ha städat till jul än någon annan gång. Mamma säger att hon vill julstäda för att hon vill kunna njuta av att vara ledig sen, att hon inte kan slappna av om det inte är städat. Jag fattar inte vad hon pratar om!


Idag är det för övrigt fjärde advent, det firar vi med att tände fjärde ljuset i adventsljusstaken.


När fjärde ljuset brinner,
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback