Dagens fundering

Jag ringer ju många samtal som innebär att prata engelska om dagarna och nu har jag börjat fundera på hur jag ska presentera mig. Jag heter ju Lena, men människor som inte är svenskspråkiga har lite svårt att förstå vad man säger med det svenska uttalet av namnet. Dessutom har jag ju mailat alla tidigare och jag antar att när de läser mitt namn tänker de snarare "Lina" (tänk engelsk uttal). Alltså är det antagligen lättare för dem att förstå vem som ringer om jag uttalar mitt namn engelskt, men jag vill inte att folk ska säga mitt namn så. Jag vill heta "Lena", inte "Lina".

Hur ska jag göra? Ska jag acceptera att vara mer internationell eller ska jag stå på mig med mitt svenska namn?

Kommentarer
Postat av: pernilla

haha. jag har alltid problem med "pernilla". prova säg det högt med engelskt uttal! hahahaha. galet roligt. Fast mina polare kallar mig pörni, så det e ju lite kul =)

Postat av: pelle

Vaför inte inte Leia? Som i Star wars?

2008-12-18 @ 14:19:57
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Emma

skumt. När jag & Lina bodde i England så stavade alla engelskatalande hennes namn som Lena... Så om hon var tvungen att heta Lena på papper så får du nog svälja att heta Lina i telefon ;)

2008-12-18 @ 15:12:24
URL: http://emmailondon.blogg.se/
Postat av: sara

i-landsproblem lina.

2008-12-18 @ 18:06:02
Postat av: kari

jag tycker du skall säga Lena med tydligt uttal, säg ditt namn lite högre så tror jag det fungerar

2008-12-19 @ 10:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback