På återbesök i Sverige

Jag har länge följt Julias spår och hävdat att Norrland inte är Sverige. Nu är det höstlov och jag har alltså återvänt till Sverige för en vecka. Inatt blev det vintertid, jag hade ingen aning om det förrän igår kväll, finns inte dessa tidsskillnader i Norrland? Det är väl inte så många länder som har dem? Jag visste i alla fall inte om det förrän jag kom till Sverige.

Sverige, var det ja. Men jag måste säga att ibland undrar jag, förlåt Julia, men ibland tror jag nästan att Norrland är mer svenskt än Munkfors. Eller så är det just det det inte är? Jag vet inte, jag har svårt att definiera Sverige, men jag önskar i alla fall att Munkfors inte är så svenskt.
Jag har kommit hem till Munkfors på lov och igår ställdes det till med brakkalas på Parken (Folkets Hus/Park). V-Nalen, som det också heter, fyllde 50 år och det var 50-talsfest på schemat. Några ambitiösa djävlar (högst 1/20 av de som var där) hade klätt sig i äkta 50-talsanda. Jag, som varit sjuk i stort sett hela veckan, & fortfarande är, tänkte att det var bäst att vara nykter, men det är svårt att ha roligt nykter i Munkfors (i Sverige?). Dessutom känner jag mig alltid lika malplacerad så fort jag är i Munkfors och träffar andra människor än de som är mina kompisar. Jag har aldrig kunnat känna mig bekväm i Munkfors och med människorna där, jag vet aldrig riktigt vilka som vet vem jag är och vilka som inte vet, och ibland kan jag bli alldeles chockad över hur bra koll folk har på mig. Jag har svårt för att prata med folk jag träffar här hemma, som jag inte känner och jag har svårt att komma in i gemenskapen. Jag pratar knappt alls, och jag är inte vidare social, jag bjuder inte på mig själv för fem öre och jag har svårt att ta när någon skämtar med mig (så länge det inte är Krille). Alltså ganska stor skillnad på Sverige & Norrland. Vi åkte till en förfest, där spelade Eddie Meduza och dansband, vi åkte till parken och där var folk fulla. Jag var inte vidare road av något av det.
Men det var roligt att träffa folk, allra roligast var nog att se Lina. Det var också mest överraskande, jag har inte tänkt på henne på länge och hon berättade att hon varit i Turkiet i fyra månader och kom hem förra veckan, så det var verkligen en slump. Lina är en människa som jag tror att det är väldigt få som inte blir glada av att träffa. Jag blev även glad över att träffa var Krille, det var jag inte heller beredd på eftersom jag visste att han flyttat till Uppsala, men han var tydligen hemma över helgen. Jag träffade ju, självklart, Helle & Ida och gänget och det är alltid skoj, men det var ju dem jag var med så det var ingen överraskning och dem träffade jag sist jag var hemma också. Dock träffade jag Jossan igår, det hade jag inte gjort på länge - skoj! I övrigt var det kul att se Olof, Fritte, Matte och lite annat löst folk.

Idag drar jag till Karlstad, på återbesök i en annan del av Sverige, en del som jag hoppas är mer representativ för Sverige (jag önskar i alla fall att Sverige är mer som Karlstad än som Munkfors). Jag ska träffa Marielle och det är jag hur glad som helst för!

Kommentarer
Postat av: Julia

Hahaha Lena vad kul du är, hoppas att du trivs bra hemma i Sverige och inte längtar tillbaka till Fränsta så mycket, en vecka! Ha ett bra lov, ring mig på lördag ang. när du kommer till Öret! Puss

2007-10-28 @ 23:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback