Emil & miljömedvetenhet

Imorse hade jag lite tid över och läste tidningen för ovanlighetens skull, och för att göra det hela ännu mer ovanligt läste jag inte ledaren så ingående att jag inte hann läsa något annat utan hann faktiskt ända till en bit in i kultur-delen där jag fastnade vid en rubrik om Emil Jensen, den texten blev den första i tidningen jag läste hela. Jag blev intresserad för att det var Emil, men jag hölls kvar av något annat. Reportaget handlade om att Emil ska cykla runt under sin sommarturné istället för att flyga eller ha en turnébuss eller vad som nu var alternativet. Emil vill vara miljövänlig och ska därför ta cykeln mellan alla olika platser han ska spela på, och detta för miljöns skull!

Och jag älskar det!
Jag tycker att människor som gör goda saker för miljön är hur mycket bättre människor som helst än alla andra. Jag kan bli lite smygkär i någon bara för att människan värnar om miljön.


Den här bloggen har faktiskt varit på gång ganska länge, ämnet och texten har malt runt inom mig under ungefär en månad, men jag har inte kommit mig för att skriva, jag har inte orkat och jag har inte haft tid. Jag har inte tid just nu heller, men jag har lust och Emil har motiverat mig.

Jag har funderat ett tag över om det finns något som skulle kunna få mig att ta självmord och det enda jag har kunnat komma fram till är
1. jag är verkligen ingen självmordsbenägen människa
2. skulle det vara något så skulle det vara mitt samvete och insikten att jag inte kan göra så mycket jag vill för miljön. Jag vet att jag inte kan rädda hela världen, men min miljömedvetenhet får mig att vilja. Jag vill, vill, vill & jag vill även få så många andra som möjligt att vilja.
Ja, skulle det vara något som skulle kunna få mig att ta självmord så skulle det vara att jag mådde så dåligt över vår dåliga miljö och skulle då ta självmord bara för att inte kunna förstöra miljön ännu mer.

Tro nu inte att jag skulle gå och ta självmord bara för att jag färdas i en bil som släpper ut mycket mer avgaser än ett tåg, men närmare självmordstankar än så kan jag helt enkelt inte komma.
Och vart vill jag komma med det?
Varför försöker man hitta en anledning till att ta självmord?
Det handlar bara om att jag vill visa på hur mycket miljön verkligen betyder för mig, hur viktigt det är. Utan en fungerande miljö kan ingen av oss leva.

På senaste tiden har man hört väldigt mycket om miljön och främst om klimathoten. Det är Al Gores film En obekväm sanning, som för övrigt tog mig ganska hårt, och det är tidningar och aktivister och det är etanolbilar och koldioxid och det är så mycket att man inte riktigt kan sätta ord på allt och än mindre förstå allt och kunna tänka på allt. Det är så mycket som inte är bra och man hör hela tiden om hur illa det är att världen blir allt varmare och polarisarna smälter, vi hör att många kommer bli översvämmade och om hur torrt det kommer bli och jag tror att de flesta i vårt samhälle faktiskt har insett att det faktiskt är såhär.
Men vad man inte hör alls så mycket är varför det blir såhär, vad vi kan göra och sådär. Visst vet alla att man inte ska flyga eller åka bil om man kan ta tåget eller cykla, och visst vet vi att om vi sänker temperaturen hemma drar det mindre energi, men det räcket liksom inte.
Jag anser att det största miljöhotet är att vi väst-människor är sådana förbannade materalister och konsumerar så otroligt mycket. Hela vårt samhälle bygger på konsumtion, på att köpa nytt hela tiden och på att aldrig nöja sig med vad man har.
Ta till exempel mobiltelefoner, hur ofta skaffar du en ny mobiltelefon? De flesta köper en ny mobil bara för att ha en ny eller bara för att få någon ny funktion som inte finns på deras nuvarande, men självklart finns det även de som inte köper någon ny telefon förrän den gamla inte fungerar längre. Själv har jag haft min mobil i drygt 2 år, jag tycker otroligt mycket om den och vill inte alls ha någon ny. Fast den fungerar inte längre! Inte alls som den ska i alla fall, batteriet är glappt och den tjatar hela tiden om att den inte kan känna av något SIM-kort. Den har varit såhär i ett år och jag har inte förmått mig att göra något åt det. I början tänkte jag skicka in den på lagning, men kom mig aldrig för. Nu lutar det mer åt att köpa en ny, men det känns så fel. Jag vill ju inte ha en ny mobil, jag vill ha min mobil! Egentligen borde jag kanske skicka in den på lagning, men samtidigt kostar ju det lika mycket som att köpa en ny och det är där vi har problemet. Vi är konsumtionsälskande och det tjänar mobilproducenterna stora pengar på, därför utvecklar de hela tiden mobiltelefonerna för att vi ska vilja köpa nya så ofta som möjligt. Det är även därför som det kostar ganska mycket att laga sin mobiltelefon - det ska inte löna sig, helt enkelt.

Det här är inget som gäller bara mobiltelefoner även om mobiltelefoner är väldigt typiskt i den här frågan.
Det här handlar inte om att jag tycker att folk som köper ny mobil trots att den de har fungerar är dumma.
Det här innebär inte att jag anklagar mobiltelefonsproducenter som vill tjäna pengar.

Nej, det här handlar om hela vårt konsumtionssamhälle och hur otroligt fel det är. Det handlar om att vi är så otroligt bekväma av oss att vi inte orkar cykla utan tar bilen istället, det handlar om att vi har så dåligt med tid att vi tar flyget istället för tåget. Det handlar om att man inte behöver nya kläder varje gång man ska på fest och det handlar om att man kan låna en bok på biblioteket istället för att köpa den. Det handlar helt enkelt om att alla inte behöver äga det nyaste av allt, att alla inte behöver göra allt, att man kan dela på saker och att man kan skicka in saker på lagning istället för att köpa nytt.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Bra att inte ha självmordstankar och kul att cykla kring på en turné:D Collt om inte annat.

2007-05-29 @ 23:41:18
Postat av: Marica

Om du inte gör något annat för miljön, så kan du i alla fall börja med att aldrig köpa vatten på flaska. Åtminstone inte i Sverige. Vi har jättebra kranvatten, och att transportera vattenflaskor hit och dit kräver massor med energi. Och avgaser! Ja, jag vet att du inte gör det Lena, men det är väl fler som läser din blogg...

2007-05-31 @ 12:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback