Sömnlös i Skåne

Nä, jag är inte i Skåne, men jag fick ändå för mig någon gång inatt att jag ville ha den rubriken.
Egentligen skulle rubriken varit:

Det händer att jag dansar nykter

Men jag ändrade mig när jag låg och hade svårt att sova inatt.
Jag låg vaken ganska länge, kom hem vid sisådär 1.30 och när jag borstat tänderna och tvättat öronen och allt som ska göras så var väl klockan sisådär 2. Jag la mig, men kunde inte sova. Jag vred och vände på mig och låg och tänkte. Jag tänkte en del på trevliga & söta skåningar och någonstans när mina tankar blandade ihop sig med varandra (jag tänkte på att jag ville sova, på den här bloggen och på skåningarna samtidigt) så dök den rubriken upp i min hjärna och jag bestämde att så får det bli, helt enkelt.

I vilket fall som helst så lyckades jag väl somna där någon gång, fast jag förstod inte riktigt själv när jag somnat. Jag tänkte att jag skulle kolla på mobilen vad klockan var och den stod på 2.53, och då upptäckte jag att jag fått sms. Jag kollade och det hade kommit just 2.53, så jag måste vaknat av sms'et. Jag trodde inte att jag sovit alls, men jag måste somnat till alldeles precis innan.
Sms'et var från Martin och vi skrev några sms om att sakna och att vara pilsk och lite sånt, vilket Martin sa idag att Joel hade haft väldigt roligt åt.
Några sms senare och jag hade åter igen svårt att somna, men lyckades väl efter en stund. När jag väl somnat plingar det till i mobilen igen (och nu kom Johans ord "det tutar i din lur", på riktigt grov skånska, upp i mitt huvud. Ett leende sprider sig i mitt ansikte och jag saknar skånskan. Men den passar ju in här i den här bloggen, så jag får le lite till) och Jossan skriver och frågar om skjuts. Jag svarar och frågar om hon är i Karlstad, får inget svar och efter ännu lite mer sömnsvårigheter somnar jag återigen om en kort, kort stund för att sedan vakna av att det ringer i min mobil. Det är Jossan och klockan är ca 4 på natten. Jossan undrar var Västra Skymnäs ligger och jag förklarar (det är alltså nästan hemma hos mig/mina föräldrar). Jag frågar vad hon ska dit och göra, men hon säger att hon inte har tid att prata, för hon liftar och måste berätta vart hon ska av och sen lägger hon på.
Jag är förvirrad, funderar på vad man gör i Västra Skymnäs klockan 4 på natten och framför allt VEM man hälsar på DÄR, DEN tiden, försöker somna om, men det går minst lika segt som de tre tidigare tillfällena jag försökt sova inatt.
I vilket fall som helst så lyckades jag väl somna någon gång, jag vet inte när.

9.30 imorse ringde telefonen igen, det är Marielle som tycker att jag ska komma in till stan och fika med henne. Jag har sovit för lite för att vara särskilt trött och säger "visst" och en timme senare träffas vi på stan och går och fikar. Trevligt, trevligt.



-


Tillbaka till vad bloggen ursprungligen skulle handla om, alltså:

Det händeratt jag dansar nykter

Igår fyllde min pappa 50 år, och självklart skulle man hem och fira honom. Vi åkte hem, jag & bror, och tog med oss både mormor & farmor och farmors syster. Hemma bjöds det på firande, det började med sprudlande vin som jag bara smakade en liten, liten mun av eftersom jag lovat Kolbjörn att jag skulle åka och hämta Åsa vid bussen när hon skulle komma 1½ timme senare. Detta eftersom Kolbjörn ville dricka vin. Jag hade problem med hur jag skulle göra senare på kvällen då jag väldigt gärna ville ner till Karlstad igen, men inte hade nåon skjuts. Dock kom jag efter ett tag på den briljanta idén att jag kanske kunde låna Kolbjörns bil, så kunde han åka med min farbror ner idag. Kolbjörn gick med på detta och så fick det bli. Jag fortsatte att hålla mig nykter för att kunna köra ner till Karlstad.
Firandet fortsatte, god mat och god marängsviss. Och självklart massa fina paket till pappa.
När allt var uppätet och alla paket öppnade var det das för mig att åka, klockan var ganska mycket, så jag blev stressad. Bror ville följa med, och det fick han ju självklart, så vi satte oss i bilen och åkte iväg. Eftersom klockan var såpass mycket och jag var så stressad bestämde jag mig för att hålla mig nykter, ta bilen till Emelie och ta bilen därifrån till K6 och konserten som väntade, just för att hinna. Vi var hos Emelie när klockan var kanske 22.40 och sisådär en halvtimme senare var vi inne på K6, då hade jag hunnit både byta om och sminka mig och vi hade hunnit åka dit. Jag kände mig snabb och det var bra, för i samma stund som jag hängde av mig jackan i garderoben började Montt Mardié spela sin första låt. Det var bra, jag var glad, men tröttnade snart. Det var alldeles för mycket okänt, nytt material, även om det var bra låtar så vill jag kunna sjunga med när jag går på konsert. Så enkelt är det.
Han spelade inte så många låtar, och han var ensam. Det var lite lustigt, särskilt när han spelade duetter och var ensam och hade sina duett-partners på skiva. Och jag måste säga att den bästa låten han spelade var en duett med Jens Lekman.
En stund efter att David (som han heter egentligen) var klar började Suburban Kids With Biblikal Names att spela och det var också bra, men även de spelade mycket som inte var så väldigt känt. Vi dansade lite, men det var det inte många som gjorde. Någon gång mot slutet tröttnade vi och gick och satte oss en stund, för att hoppa upp igen när nästa låt började, det var ju något vi kände igen! Sista låten, extranumret, var "Rent A Wreck", deras mest kända låt och antagligen den enda låt som folk i andra kretsar kanske skulle känna igen om man spelade för dem, fick folk att komma igång. Nu började folk dansa och det var skoj, men sen var det ju slut. Så ja, det var inte något överdrivet röj, men jag hade skoj ändå.
Det var en bra vald kväll att vara nykter på, men det var en dålig vald kväll att glömma kameran på. Dock finns ju alltid
http://moeller.bilddagboken.se
och där dokumenterar jag mina dagar, och förhoppningsvis finns där även snart några av L0tts bilder från igår kväll.

För övrigt kändes hela kvällen ganska indie på något sätt. Vi gick på indieklubb och såg indieband och ja var nykter och bara det är ju ganska indie i sig. Att sen Montt Mardié var ensam och bara sjöng till inspelad musik kändes indie, att både han & SKWBN körde mycket okänt var indie och att det självklart spelades indiemusik där är ju jätteindie. Okej, jag vet inte vad det var egentligen, men det kändes som en riktig indiekväll.



Ikväll är det fest här i lägenheten, är du sugen så kom, vettja!
Nu ska jag göra vettigheter (som att, liksom).
Tack & hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback