En termin på Ålsta

Snart har det gått en termin här på Ålsta, snart är det jullov och snart ska jag åka härifrån och vara borta i över två veckor. Med julstämningen är det lite sisådär, ibland svämmar den över mig, men för det mesta känner jag faktiskt inte så mycket av den. Jag följde med Julia på hennes projekt i kyrkan o lördags och såg på kröningen av Torps lucia, det var fint och självklart väckte det julstämningen. De senaste dagarna har det snöat mycket och det är också mysigt, vi har pysslat och gjort julkort och jag har fixat lite med mina julklappar, så visst känns det att julen är på väg!

-

Ända sedan jag kommit hit till Fränsta har jag blivit allt mer bekväm i mig själv, jag känner mig bekväm med att vara mig själv när jag är här och det måste jag väl ha alla härliga människor som finns här att tacka för.
Jag har aldrig tidigare i mitt liv känt att jag och mina värderingar är så accepterade som de är här. Och en stor del i det är vad folk tänker på kring mitt val att köpa en så stor andel ekologisk mat. Jag är van att alltid ha blivit ifrågasatt, självklart har jag haft folk runt mig som tycker att ekologiskt är bra och jag har kompisar som stolt kommer och berättar för mig när de köpt något ekologiskt, men det är inte samma sak. Det har alltid funnits något i luften som har gjort att jag har känt mig tvungen att försvara mitt val och folk har frågat varför och tyckt att jag är konstig som köper så mycket ekologiskt. Men nu känner jag inte längre att jag behöver försvara mitt val, när vi handlar tillsammans kan jag säga att jag tycker att vi ska välja det ekologiska alternativet och det är liksom ingen som ifrågasätter det, utan de flesta tycker att det är helt okej (och jag vet att flera här köper ekologisk mat själva också). Om jag får några frågor här så är det mer frågor som "vad gör du om det inte finns några ekologiska bananer? eller om du bara vill ha några få bananer?" (de ekologiska är ju oftast förpackade i klasar). Dessa frågor dyker upp när jag sagt att jag vägrar köpa konventionella bananer, jag svarar att i så fall låter jag bli att köpa bananer och folk accepterar det även om de kanske tycker att det verkar lite jobbigt. Men det är fortfarande ingen som ifrågasätter mitt val och det är faktiskt otroligt skönt att inte behöva försvara sina vardagshandlingar.

Men jag trivs otroligt bra här i många andra avseenden också, som den sociala människa jag är tycker jag till exempel att det är väldigt härligt att alla bor tillsammans och att det alltid finns människor att umgås med. Har man tråkigt behöver man i alla fall inte ha tråkigt själv.
Jag skulle kunna göra den här listan hur lång som helst, men nu är det strax lunch, så mer än såhär blir det faktiskt inte.

Ha det fint!

(Och förresten, hur är vädret hemma? Kommer man kunna tro att det blir en vit jul i Värmland också, eller kommer jag få ångra att jag inte är kvar i Norrland?)

Kommentarer
Postat av: valle

Det är inte särskilt vitt här tyvärr. Fast det är ju i alla fall nästan två veckor kvar till jul. Hoppas det hinner komma lite snö här också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback