Ein weisse elk

Min tyska är katastrofal, jag har väl i och för sig aldrig haft några ambitioner med den, men jag kan ändå göra mig förstådd, jag menar, vilken svensk förstår inte den här rubriken? Haha

Till saken,
Idag var det en vit älg på gården. Eller, på gården är väl att ta i, den var nere på åkrarna. Det var dimmigt och syntes inte alls bra, ett tag funderade vi på om det kanske var en vit häst, men
1. vad skulle en vit häst göra på våra åkrar (särskilt tillsammans med en brun/grå)
2.
en häst har inte sluttande rygg på samma sätt som en älg.
Det var alltså två älgar där nere i dimman, den enda var vit och den andra brun/grå. KB påstod att den vita hade svans och trodde därför att det var en häst, ingen annan såg någon svans. Jag tror på att det var en älg. Dessutom var det en av polackerna, som var nere på en åker (dock bra mycket närmare gården än där älgarna var) som ringde och sa att det var en vit älg där nere, de borde ju sett bättre än oss).
Jag tycker det är ganska häftigt, vita älgar är det inte varge dag man ser, jag tror jag sett en en gång förut i mitt liv, för ganska många år sedan, från bilen. Men jag kan minnas fel. Det var länge sedan man hörde något om vita älgar, ett tag kunde man läsa om dem i tidningar och man hörde om dem titt som tätt! Minns ni?
Mitt minne säger mig också att man, på den tiden som man uppmärksammade dessa varelser, påstod att de var mer agressiva än "vanliga" älgar. Stämmer det?

Jag googlade på "vit älg", (wikipedia gav mig ingenting) och de flesta av första sidans resultat handlade om vita älgar i Värmland, spännande!
Men mycket riktigt är en hel del av det jag hittar ganska gammalt. Men det här är ändå ganska intressant:
"Gunnar Glöersen är jaktvårdskonsulent på Svenska Jägarförbundet i Värmland. Enligt honom är det ovanligt med vita älgar i Sverige – men inte i Värmland.
– Det har alltid funnits vita älgar här. Den första som jag känner till sköts 1934 i västra Värmland.
Han uppskattar antalet vita älgar i landskapet till mellan 30 och 50 stycken. Det finns 20 000 till 25 000 vanliga älgar. Själv såg han en vit älgtjur i söndags kväll utanför villan norr om Karlstad." (från
Aftonbladet)
Jag hittade även information som sa att den första skjutna älgen under årets älgjakt (som började igår) var vit. Det är alltså inte så ovanligt med vita älgar som man kan tro, i alla fall inte här. Så det är väl inte helt otroligt att det faktiskt var en vit älg vi såg tidigare idag?

Tyvärr hade jag ju inte kameran med mig så jag kunde fota, men det hade nog ändå inte blivit något intressant (en vit fläck i vit dimma?). Någon som har någon erfarenhet eller fakta om vita älgar? Dela med dig!


Bara en länk till, bara för att det norska språket är så otroligt roligt! Säger de verkligen "grisebank"? Och Blek-Ulf? Det är nog det roligaste namn på en älg jag någonsin hört (förmodligen också det enda, men ändå)!
Och för er som verkligen är intresserade av ämnet rekommenderar jag den här sidan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

på st i somras skulle jag skriva om en vit älg "albinoälg" sedd på alnö. enligt nyhetschefer och kollegor var detta otroligt ovanligt. jag ville ta reda på mer och googlade lite. det visade sig att det inte alls är ovanligt, framförallt inte i värmland, men på alnö, och runt sundsvall, något ovanligare. det blev hur som helst ingen artikel. mannen som tagit bilden på älgen ville ha en förmögenhet för den. vi sa tack men nej tack, trots sommartorka.

2008-10-07 @ 22:47:10
Postat av: Monopaul

Såg en strax utanför Kil på sommaren för runt tio år sedan. Det var mitt i natten och den stod och mumsade i ett skogsbryn. Var rätt häftigt och man blev paff när man såg den. Den smälte ju inte direkt in i omgivningen... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback