Och jag grät mig till sömns efter alla dar

Jag kommer nu skriva den mest personliga text som någonsin publicerats på denna blogg, känsliga läsare varnas.
Glöm allt sex, mina killar och mina kärlekskranka stunder, här kommer något som är så personligt att allt det där andra bleknar. Jag brukar inte vara såhär personlig, men det här är något som verkligen blivit viktigt för mig på sista tiden och för att jag ska komma någonvart med det måste jag skriva om det här, annars kommer ingenting att hända!

Men jag börjar med en låt:



Inatt hade jag svårt att sova, och anledningen var att jag låg och grät. Jag låg och grät över hur oförmögen jag är att ta hand om mig själv och mitt liv, hur jag försummar mig själv. Jag har gått upp väldigt mycket i vikt det senaste året (eller, sedan jag flyttade till Fränsta, så det är väl bortåt ett och ett halvt år) och nu märker jag det mer än någonsin. Jag tror inte att jag någonsin varit så stor som jag är nu och det är väldigt jobbigt. Jag känner mig verkligen tjock och det var det som först fick mig att börja gråta inatt.
För knappt tre år sedan, när jag var tillsammans med Jocke, bestämde jag mig (med Jockes hjälp) för att gå ner i vikt, att jag skulle må bättre av det. Sagt och gjort, jag funderade över vad jag åt mer, jag tränade mer (jag hade tränat innan också, men blev nog lite seriösare nu) och det var faktiskt väldigt lätt att motivera sig själv till att gå ner i vikt. Med tiden tog vårt förhållande slut, jag flyttade till en lägenhet tillsammans med min bror, jag cyklade till skolan, till träningar, till stan. Jag hade aldrig massa onödigheter att äta hemma och jag mådde bra, jag fortsatte i samma banor och mådde riktigt bra.
Jag hamnade på en ganska stadig vikt som var mer än 10 kilo mindre än jag vägt innan jag började gå ner, och jag hade förbättrat min kondition avsevärt.
(Vi hade ett konditionstest på gymnasiet, enkelt räknat kan man förklara det med att man hade olika värden där ju högre var desto bättre. Genomsnitt i min dåvarande ålder (gymnasieålder) var ca 36-37 och elitidrottare hade ofta över 60. När jag började ta mer allvarligt på min vikt och min hälsa hade jag nog runt 23, när jag började gymnaiset kanske 18. När jag tog studenten, för ett och ett halvt år sedan, hade jag runt 36-37.)

Bilden nedan är ganska exakt två år gammal, från december när jag gick i trean på gymnasiet, inte var jag väl så tjock där? Det är inte heller en särskilt snygg bild, men jag fick syn på den härom dagen och insåg att det är ganska stor skillnad mot hut jag ser ut nu. (Jag tänkter inte lägga upp en jämförande bild från nu, de som känner mig vet hur jag ser ut.)


Jag var glad och nöjd och mådde bra, men så flyttade jag till Norrland, de första två veckornas innebandyspelande och brännbollslekande dog väldigt snart ut, vi tröttnade, gympasalen upptogs av dansare och judoträningar, gymmet kändes för långt bort och vi orkade inte simma heller (det hände en gång att jag var dit och simmade). Vi ursäktade oss med att vi hade mycket i skolan och inte tid, vi hade en deadline, det var kallt och så vidare. Vi (ja, jag i alla fall, vilka det här inkluderar i övrigt spelar absolut ingen roll) var lata helt enkelt. Visst hände det att vi tog en promenad någon gång i veckan eller så, men de dagliga kakorna det bjöds på på skolan kompenserades verkligen inte.

Alltså, jag började gå upp i vikt igen, och än har jag inte slutat. Jag väger nog mer nu än jag gjorde innan jag började gå ner (jag vet inte, jag har inte vägt mig på evigheter), jag har säkert en kondition nere på sisådär 12 och jag är världens lataste. Jag äter jättemycket och jag rör mig otroligt lite (för närvarande ursäktar jag det med att jag fortfarande har ont i fötterna sen jag stukade dem).

Det här är faktiskt väldigt jobbigt, jag har nu kommit så långt att jag verkligen känner mig obekväm i mig själv, jag blir andfådd av ingenting, jag är lat och orkar inte göra saker, jag får ont i ryggen när jag diskar och jag känner hur min kropp förfaller. Min kropp mår inte bra, det är ett som är säkert.

Men det slutar inte med det som har med min hälsa och fysik att göra, utan det här handlar minst lika mycket om mitt psyke. Jag mår otroligt dåligt över det här, jag vill helst inte träffa för mycket folk (i alla fall inte personer jag inte redan vet att jag känner mig bekväm med) för att jag skäms över hur jag ser ut. Jag mår otroligt dåligt över att jag gått upp så mycket och de absolut jobbigaste stunderna är när jag ska köpa jeans. Jag har försökt köpa jeans i flera månader, men det slutar bara med att jag ger upp för att jag aldrig hittar några som är snygga och nog stora för att jag ska kunna ha dem. Jag orkar sällan med mer än två par på en dag, men det kan ta musten ur en också, det lovar jag!

Vad är då mitt problem? Varför kan jag inte ta tag i det som jag gjorde för 2-3 år sedan? Jag tror faktiskt att det beror på att jag är här hemma, att jag bor hos mina föräldrar. Det gör mig väldigt lat och eftersom det är såpass långt till allt sträcker sig vardagsmotionen aldrig längre än några turer fram och tillbaka på gården (hemma-jobbet ungefär), vilket kan innebära kanske 100 meter enkel väg.
Bodde jag i en stad hade jag antagligen haft lättare för att ta mig iväg till ett gym, ta en promenad med en kompis och cykla till jobbet eller stan eller vänner. Jag skulle inte heller hitta godis i lådor och småäta som jag gör här hemma. Jag skulle förmodligen inte äta lika mycket heller, då jag själv inte inser att jag äter så mycket att jag inte hade lagat mer mat till mig själv än jag gjort förr.
Jag tror alltså inte att det är alls nyttigt för mig att bo här hemma och jobba här hemma, och det får det hela att kännas ännu jobbigare, det känns som det är en så otroligt mycket större ansträngning att ta tag i det hela. Jag vet att det inte är någon ursäkt, jag har ingen ursäkt mer än att jag är svag och har otroligt dålig självdisciplin.

Men jag hoppas att jag, med hjälp av att jag ändå tagit mod till mig och satt ord på mina känslor och spridit ut dem, kanske kan hitta lite styrka, kanske kan hitta lite motivation, kanske kan få lite stöd någonstans ifrån.
För jag vill inte höra ett ord om att jag inte är stor eller att det inte är så viktigt att gå ner i vikt, för det här handlar om min hälsa och att jag vill må psykiskt bra, det gör jag inte när jag känner mig så tjock som jag gör just nu. Därför vill jag att min omgivning ska vara ärlig, hjälp mig istället för stjälp mig, okej?

Kommentarer
Postat av: valle

Går inte mamma på något gym ibland? Du kanske skulle hänga med dit?

Annars kan du ju ta en joggingrunda varje morgon. Fast det kanske börjar bli lite för kallt för det... Det viktigaste är nog att du försöker röra på dig lite varje dag och inte småäter så mycket.

Lycka till.

Postat av: Karin

ärligt och modigt skrivet, ibland är det bra att lätta på sitt hjärta, självklart hjälper vi dig!

2008-11-27 @ 20:37:40
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Emelie Liljedahl

Hej. Har läst din blogg ett tag nu, mest för att det är skoj att se hur det är med gamla vänner. Men jag känner verkligen igen mig i det du skriver, och jag blev tårögd när jag läste bara för att jag vet så väl hur det känns, att inte trivas i sin egen kropp. Jag har själv börjat ta tag i kroppen för ett tag sen, med några pass i veckan och simning. Om du vill kan du jättegärna komma upp till hagfors, så kan vi gå och simma tillsammans, eller gå ut och gå och bara prata gamla minnen eller så. För jag vet själv att det är lättare att ta tag i den om man inte är ensam. I alla fall, lycka till och ha det bra.

2008-11-27 @ 21:25:02
Postat av: pelle

Oj vad jag känner igen mig i detta Lena! Mycket snack och lite verkstad. Vet du hur lån tid det tar att göra en ny vana? 21 dagar! Klarar man 21 dagar så vill man inte hellre något annat än fortsätta. Så jag tycker innan du tänker på för högtflygande planer att du ska försöka klara tre veckor av nyttighet. Gå en halvtimma om dagen, ät inget onyttigt (man vet ju vad det är mer eller mindre) och drick ingen alkohol. Rätt som det är så känns det bättre.



Vi kan peppa varandra?

2008-11-27 @ 21:55:49
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: stefan

Fan jag frågade ju om en som ville skriva peppblogg med mig:D Jag vill gå upp i vikt men på rätt sätt. Men jag tar mig aldrig till för jag har samma argument som du hade. Jag har inte tid, mycket i skolan med mera. Det är fan inte så mycket i skolan så jag missar att träna. Snart ska jag även upp till nobel också :S. Sedan så ville jag bli socionom förut så jag lyssnar mer än gärna på dina tankar och funderingat. Lite som old times:D

2008-11-27 @ 22:12:38
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/
Postat av: anna

lena, jag blev nästan som stum efter inlägget. och jag fick en klump i magen när jag läste. du vet vart jag finns om du vill prata om det eller behöver pepp. det är tråkigt att du känner som du gör, verkligen. men du ska veta att du aldrig aldrig behöver skämmas för att vara med mig. eller tänka att jag ska tro något när vi ses imorgon. du är en fin människa. och vet du? jag hittar heller aldrig jeans.

2008-11-27 @ 22:40:18
URL: http://annus.blogg.se/
Postat av: pernilla

åh KRAM till dig! Det är ett faktum att man går upp i vikt när man bor hemma. Men du, skäms inte över dig själv, var stolt över den du är. Alla är vi olika! Vad sägs om lite peppbloggning, du och jag och stefan? läste att han också ville köra något. Jag behöver också bli mer nyttig och röra mig mer. Inte för att jag är tjock, utan för att jag vill få bättre kondition, bättre styrka i ryggen och bli mer effektiv i övrigt. Man mår ju bättre psykiskt om man tränar också!

2008-11-27 @ 22:45:19
URL: http://saywhatsername.blogg.se/
Postat av: Kalle

Intressant att läsa och så klart modigt och personligt.



Idag fick jag besked att mitt hjärta har avvikande slag och jag vet inte om det kommer att försvinna. Går väl mycket med oro eftersom jag hade förmaksflimmer för två år sedan. Iaf så kan jag troligen bättra på det här med rätt levnadssätt. Och det är lite samma som med dig nu - man tycker kanske det är orättvist (jag tycker det om mig att jag ska ha svårt med hjärtat) men samtidigt har jag insett att man måste kämpa! Jag måste träna, jag måste äta rätt, jag måste få i mig rätt mängd magnesium och zink - underlätta för hjärtat att slå rätt, mm. Och vi är där båda. Inget blir bättre av utan att kämpa, ävem om ingen av oss kanske har bästa förutsättningarna. Man får trots allt utgå från dom. Kom igen, vi kan väl peppa varandra? Tjata om träning och vad som vi båda beöver? Ok? Jag vill bara oss båda väl även om det va en hård kommentar nu kanske?! Sätta mål och uppnåt dom! Det ger inre tillfredställese!

2008-11-27 @ 22:59:12
URL: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag sitter seriöst här och har tårar som rinner nerför kinderna. Det är precis så som du känner nu som jag känner, och har gjort sedan jag gick i högstadiet. Det är en otroligt energikrävande känsla, speciellt om man tänker på det hela tiden. Tro mig, jag vet precis vad jag pratar om. Min, ja vad ska man kalla det.. besatthet av hur jag ser ut varje minut av varje dag, har en stor inverkan i att jag också har så förbaskat dåligt självförtroende och därav också har svårt att tro på att andra verkligen gillar mig. Vill hoppa på nästa tåg och åka ner och ge dig världens kram och försäkra dig om att du inte är ensam. Peppblogg låter som en utmäskt idé, får man haka på den? Känns som att det skulle behövas när man inte har någon alls att prata med här uppe. Alla man bryr sig om och känner sig trygg att prata med bor så långt bort.

2008-11-29 @ 00:17:48
URL: http://annamelinder.blogg.se/
Postat av: kari

Ok! Då gör vi något åt Måndag till Styrkan i Munkfors!!!! Simma med Emelie tycker jag verkar en god ide! Sen vet jag som har börjat att gå ned i vikt att magsäcken krymper om man äter mindre! Det viktigaste är att röra på sig! Vi kan ju cyckla på Styrkan, det klarar dina fötter

2008-11-29 @ 11:36:05
Postat av: Sandra

I´m all in Lenin! Jag har ökat sjukliga ca 20kg...o måååste göra ngt åt d! Har funderat en hel del på Styrkan,men känner mig så dum o komma inklampande där...kan varken `pass´ lr maskiner :p Så till att börja med har jag iaf bestämt mig att det ska ut o traskas med voff om dagarna. Nu kör vi!! = )

2008-11-29 @ 12:25:51
Postat av: Marielle

Jag saknar våra hundpromenader, cykelutflykter och te-mys. Allting handlar om att ha en sund balans. Jag vet att du klarar av att få tillbaks den där balansen i ditt liv, bara du bestämmer dig. Vi finns för varandra, du & jag.

2008-11-30 @ 12:13:53
URL: http://reseledarna.blogg.se/
Postat av: H

Min Lena! Du är alldeles underbar precis som du är bara så du vet det!

Jag vet att vi befinner oss sådär 40 mil ifrån varandra och inte setts på evigheter, men vet du vad? Kan inte vi skapa oss ett litet träningsschema som ska vi göra på varsitt håll och sen ringa och kontrollera varadnra? Jag behöver verkligen det. Det är inte bra att bo själv heller, jag orkar inte laga mat till bara mig eftersom det är så sjukt tråkigt. Mycket lättare att bara ta en smörgås och det är verkligen inte bra! Du skulle se hur jag ser ut nu.. kollar på bilder från innan London och då var SMAL om man jämför med nu. Så vad säger du? Gemsam träning 40 mil isär? :)

2008-12-01 @ 16:25:20
URL: http://iahelena.blogg.se/
Postat av: Alina

Trevlig kväll! :)

2008-12-01 @ 16:30:40
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback