Vacker med spackel

Du är så vacker utan spackel, 
att du inte kan förstå, 
ju mer du kladdar, 
ju mer du sabbar, 
slå dig fri och gå! 

Vem minns inte Joakim Hillsons låt från 2000 (jag hade kunnat svära på att den hörde till 90-talspopen, men ack så fel jag hade)? Jag förknippar främst den låten med VoxPop (men det kanske också är fel?) och Martin Svenssons låt "Yeah Yeah Wow Wow", minns ni? Han sjunger "du är flickan i reklamen, som har tagit charmexamen" och det får mig direkt att tänka på Gyllene Tiders gamla låt, "Flickorna på TV2", som jag i sin tur förknippar med Freestyle eftersom det fanns någon skiva i min barndom där Både GT's låt och Freestyles låt "Vill ha dig" fanns med. Associationerna spinner då självklart vidare till covern som Drömhus gjorde, men där måste jag nog sätta stopp nu. 

I alla fall, när jag gick från lägenheten imorse kom jag att tänka på Joakim Hillsons låt och det är väl egentligen efter den här meningen bloggen borde börja. 

-

Du är så vacker utan spackel, 
att du inte kan förstå, 
ju mer du kladdar, 
ju mer du sabbar, 
slå dig fri och gå! 

Vi tjejer har nog svårt att inse det här, jag själv tycker att de flesta blir snyggare med smink, både jag själv och andra. Jag trivs bra i smink, men trots det orkar jag inte sminka mig så väldigt ofta. Jag tycker - som Joakim Hillson egentligen menar med sin låt, enligt intervju jag läste - att det är tråkigt att en del tjejer inte vill visa sig utan smink över huvud taget. De vågar inte gå ut utan smink. Men ändå kan jag sällan säga att någon ser bättre ut utan lite smink (med reservation för att man kan sminka sig snyggt eller mindre snyggt). 

Jag kom att tänka på en kompis, jag tycker att hon ser bra ut, och det har jag nog alltid tyckt. Hon är inte någon super-snygging, men hon ser bra ut. Jag har alltid tänkt på henne som en ganska naturlig tjej som ser bra ut i sig själv och därför har jag tyckt att det är lite synd att hon aldrig visar sig utan smink. Men så, en dag, träffade jag henne och hon hade inget smink! Hon var inte riktigt frisk och hon var trött och det var nog lite fler saker än just sminkets vara eller icke vara som påverkade hennes utseende den här dagen, men jag blev chockad över hur hon såg ut! Hon såg nergången ut och blek och var inte snygg på något sätt. Efter den stunden har jag på något sätt slutat tänka på varför hon alltid sminkar sig och liksom förstått henne. Det kan låta sjukt, men det är ack så ärligt. 
Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett henne utan smink vid något annat tillfälle, men det har jag förmodligen, när vi haft bad med skolan, till exempel. 

Vad vill jag då ha sagt med det här? Ja, det vet jag nog knappt själv, men jag måste säga att jag inte alltid tycker att det är så vackert utan spackel. Idag sminkade jag mig för första gången den här veckan och det är nog det som är anledningen till morgonens funderingar. 

Kommentarer
Postat av: pelle

jag är precis likadan på den där biten med att föra tankarna vidare - "på tal om det där, låt oss prata om det här". ganska skojigt.

2007-05-03 @ 12:36:43
Postat av: Lena

haha, det blir lätt så. och helt plötsligt är man inne på nåt helt annat än vad som var tänkt. ;P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback