Pilla er på muttan, tjejer!

Jag har precis läst "Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad", ett urval av Linda Skugges samlade krönikor mellan 1998 och 2001. När jag började läsa hennes krönikor trodde jag att jag skulle hålla med henne väldigt mycket, men ju mer jag läste desto mer tyckte jag att hon har väldigt konstiga åsikter när det gäller en hel del saker. Jag kan kanske förstå varför hon tycker som hon gör ofta, men hon är så hemskt olik mig och så hemskt långt från min värld att jag har svårt att hålla med henne och jag tror inte att jag sympatiserar med mer än kanske var 10e krönika eller så. Jag tänker inte gå in på vad jag inte håller med henne om och vad av det hon skriver som jag tycker är helt knäppt, men däremot tänker jag uppmärksamma en krönika som jag faktiskt tyckte var otroligt bra, förmodligen den enda som jag tyckte var riktigt bra också.

-

"Sluta pilla er på snoppen, killar!

Nu har jag fått nog! Man ser det överallt. På banken, i Konsumkön, på tunnelbanan. Jag vill inte se en enda gubbe till som helt öppet pillar sig på snoppen på offentlig plats. (...)
Jag har en teori som går ut på att man omedvetet uppfostrar killar till blottare och våldtäktsmän genom denna ständiga hype av deras snorre.
En liten pojke får dra i snoppen hur mycket han vill i simhallen eller på badstranden utan att föräldrarna säger till. Ingen tittar snett, det är bara gulligt. Medan en flicka som pillar i muttan åthutas. Hennes kön skuldbeläggs och det har inte ens något namn och hon vet inte ens hur det ser ut etcetera, ja ni kan den historien.
Så har vi sexundervisningen i skolan där killarna får lära om lust och sköna saker som stånd och utlösning. Medan tjejerna får lära sig att de måste skydda sig för annars blir de med barn. Killarna är stolta över sitt kön, tjejerna har inget.
Killarna slutar inte pilla på sina snorrar, det är ingen barngrej, det verkar höra ihop med hela deras identitet. (...) De skrevar framför oss på tunnelbanan. De tror att de är oövervinnerliga och Makten är inte fjärrkontrollen utan snoppen. Och om en kille sedan har något fel i skallen tror jag att han kan blanda ihop vissa saker och tro att han kan göra vad han vill med en tjej.
Bengt Ohlsson skrev i en DN-På-stan-krönika att om killar hade mens så skulle de byta tampong helt öppet och ogenerat i busskön. Tjejer smusslar med tamponger trots att de haft mens i 20 år. Killar onanerar i grupp, tjejer erkänner inte ens att de onanerar. Man ser dagligen gubbar som snyter sig ute på stan, helt ohämmat, genom att täppa till ena näsborren med fingret och fräsa så att snoret hamnar i en loska på marken. Tjejer går helst in på toa för att snyta sig. Killar sitter i timmar på toa i sin egen bajslukt, tjejer skäms över att de över huvud taget måste gå på toa.
Tjejer måste sluta skämmas.
Naturligtvis ska man inte börja uppfostra killar så de börjar skämmas för sitt kön. Däremot ska tjejer uppfostras till att bli lika stolta och säkra som killar. Så de är på samma våglängd. Tjejer utgår från att de är svagare än killar och det är en del av problemet. Tjejer, tänk efter, hur många killar i er bekantskapskrets skulle ni lätt kunna slå ner? Alla killar är inte kralliga utan de flesta är förvånansvärt taniga, som små spenar med fågelben. Utgå istället från att ni kan försvara er och ta aldrig själva på er skulden för något som en psykopatkille gör med er.
Det pågår ett krig! Några exempel: Rissne, Umeå, Göteborg (där tjejen våldtogs och slängdes i en å och blev uppsliten igen för att våldtas på nytt). Ska en tjej inte kunna stå vid en bankomat för att ta ut pengar 21.30?
(...)
En av rissnekillarna, 15, säger i förhör (citat ut Aftonbladet): 'X gav henne två hårda örfilar och skrek: Vakna din hora! Samtidigt knullade han henne.'
En kille tog hennes skor för att han ville ge dem till sin moster (!).
Hon sa aldrig nej, killen säger att hon borde sagt något om hon inte ville. När han får frågan hur detta skulle kunna ske, då hon var, som han konstaterat tidigare, helt borta, har han inget svar. Tjejen var full, borde det inte varit tvärtom? Att killarna var så fulla att de inte visste vad de gjorde och därmed gjorde detta oförlåtliga övergrepp?
Det är helt klart något fel på killar, särskilt dem mellan 113 och 20 år.
Vad är det som har hänt egentligen? Och det är inte bara i Sverige.
I marsnumret av Face säger 16-åriga Will McLachlan: 'Girl Power is bollocks. Now, if you go for a woman who's affected by this Girl Power thing, they're like, No, I'm not going to let you pinch my arse. Women: know your place!'
Och på frågan vad han skulle göra om han var premiärminister för en dag svarar Own, 15: 'I'd force all women to be prostitutes'.

-

Jag håller med Linda, tjejer måste sluta skämmas!
Vet ni, till exempel, att man gjort en undersökning på svenska förlossningsavdelningar där man filmat barnens första möte med omvärlden. Detta har gjorts på ett stort antal olika platser och med ett stort antal olika läkare och när man sedan tittat på filmerna har det visat sig att om barnet är en flicka så lägger man henne på mammans mage så fort som möjligt, medan en pojke lyfts upp och visas upp en liten sväng först. Man frågade barnmorskorna (?) om de gjorde någon skillnad på om det var en flicka eller pojke, men det tyckte de inte att de gjorde och när de sedan fick se filmen blev de helt chockade, detta är alltså något helt omedvetet.
Alltså gör vi skillnad på små barn, beroende på deras skön, helt omedvetet, redan från födseln. Om det sen fortsätter att vara medvetet eller inte spelar inte så stor roll, grejen är den att man gör skillnad.

Jag har funderat en del på det där och många tankar har slagit mig. En god vän berättade om hur killarna i hans klass brukade onanera i omklädningsrummet innan/efter gymnastiklektionerna. De bara satt där och pratade och onanerade samtidigt och när han berättade det blev jag helt chockad, jag hade aldrig hört talas om något liknande och kunde inte förstå hur man kunde göra så. Jag minns när jag själv gick i högstadiet och en kille roade sig med att fråga oss tjejer om vi någonsin hade onanerat, det var otroligt pinsamt att svara på det, de flesta sa nog nej, eller att de bara testat nån gång, men jag är helt övertygad om att nästan alla tjejer hade onanerat ganska många gånger. En tjej vågade berätta att hon onanerade och det tyckte killarna var jättehäftigt, medan vi andra tjejer mest skämdes över att det skulle pratas öppet om tjejers onani. Tanken på om killarna onanerade eller inte slog mig aldrig, det spelade väl inte mig någon roll och förresten var det väl nästan en självklarhet att alla killar onanerar? Ja, det klart killar onanerar, varför skulle de inte? Och visst, varför skulle inte tjejer onanera, det är väl samma sak?
Det handlar liksom inte om att onanera eller inte onanera, det handlar om att erkänna att man onerar eller att inte erkänna och det handlar om skillnaden mellan tjejer och killar.
Nej, killar pratar inte så mycket om onani heller, inte så jag hör i alla fall, jag har ingen aning om när någon kille jag känner senast onanerade, och det är inte det att jag vill veta det heller, men det känns ändå som att det är en så mycket mindre sak för killar att onanera. Det är mycket mer naturligt på något sätt.

Jag vet egentligen inte riktigt vart jag vill komma med det här, men det handlar om att synen på sexualiteten är så otroligt olika beroende på vårt kön. För jag har då aldrig hört talas om några tjejer som onanerat i grupp och jag har aldrig hört en tjej säga att om hon blev premiärminister för en dag skulle hon vilja att alla killar blev prostituerade.

Kommentarer
Postat av: pelle

Bra blogg, mycket bra blogg! Felet med Linda Skugga är bara att hon är ganska duktiga att dra alla över en kant (visst är det så man säger?), alla är inte likadana - varesig tjejer eller killar.

2007-07-04 @ 13:51:53
Postat av: Lena

Nä, det är inte det som är felet med henne. Felet är att hon skriver så mycket om att hon gör rätt och alla andra fel och att hon har så svårt att acceptera andra. Dessutom har hon hemskt konstiga uppfattningar när det gäller en del saker. Att dra alla över en kam måste man när man skriver, det går liksom inte att låta bli. Man generaliserar, och det gör alla. Man kan ju aldrig prata om folk i grupp utan att generalisera.

Postat av: pelle

men man måste ju inte alls dra alla över samma kant, ord som "vissa", "många" eller kanske "dessa" går väldigt bra att använda. "Killarna slutar inte pilla på sina snorrar, det är ingen barngrej, det verkar höra ihop med hela deras identitet. (...) De skrevar framför oss på tunnelbanan", ser du verkligen att alla killar på tunnelbanan har handen innan för brallan. Det går mycket väl att formulera vissa meningar Skugge skriver lite bättre.

2007-07-05 @ 00:58:21
Postat av: Lena

Okej, vissa grejer hon skriver skulle man kunna formulera bättre, men det är ändå inte det som är grejen, för alla fattar att inte varenda kille hon ser har handen i byxorna och river runt.

2007-07-05 @ 23:38:00
URL: http://moeller.blogg.se
Postat av: pelle

vadå "alla fattar", fel är fel. har man uttryckt sig med "alla killar", ja då menar man "alla killar". så är det. det är det som är den sämre grejen tycker jag, helt enkelt; att linda skugge inte skiljer på individer. inte i sina krönikor hur som helst.

2007-07-07 @ 01:49:57
Postat av: Lena

nej, Pelle! Så är det inte alls, hin skridet inte "alla killar", hon skriver "killar" och det behöver inte betyda alla. Det är du som tolkar det så. Om hon nu skriver alla någonstans där det är en generalisering så kan jag hålla med om att det är fel, men i regel gör hon inte det. Nu generaliserar ju du lika mycket när du säger att hon skriver "alla killar" hela tiden, när hon inte gör det. Det går ju inte att skriva att "Kalle, Nisse, Olle, Göran, Bengt, Ander, Thomas, Erik, Mathias pillar sig på snoppen", alla de är killar och därför skriver man "killar pillar sig på snoppen", skit samma om 1/5 inte gör det.

2007-07-09 @ 14:12:53
URL: http://moeller.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback