Reflektion

Scan har beslutat att sluta använda sig av KRAV-märket och märket för EU-ekologiskt. Istället ska de börja med ett eget märke, "Scan-ekologiskt". De ska fortfarande ha samma kontroller, och vara KRAV-märkta eller EU-ekologiska, men de ska inte använda märkena, trots att de får. Anledningen är att de tycker att det är krångligt för konsumenterna att det är så många olika märkningar, att man ska veta vad som är vad. Jag undrar då, är det inte ännu svårare när det kommer ännu en märkning? Dessutom kommer de ha samma märkning på allt, vilket gör att man inte heller kan veta vilket kött som är KRAV-godkänt och vilket som bara är EU-ekologiskt. Just när det gäller kött känns det här ganska viktigt, då EU godkänner att man använder nitrit i köttet, det gör inte KRAV. Jag vill inte äta kött med nitrit, hur ska jag nu kunna veta att det jag köper inte innehåller det?
Självklart har de rätt i att det finns för många märkningar och att det är krångligt för konsumenterna, men det här gör det inte bättre! Ju fler märken desto krångligare, helt enkelt!
Alltså: jag gillar inte denna nyhet, jag vill veta att mitt kött är KRAV-märkt och inte innehåller nitrit. Jag vill dessutom kunna veta att djuren gått ute och inte bara i en rastgård (vilket räcker för EU), och jag vill veta att djuren inte fraktats längre än 8 timmar till slakt, att de fått färdas till slakten tillsammans med sina kompisar. Jag vill helt enkelt veta att köttet är KRAV-märkt och inte bara EU-ekologiskt!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Instämmer till 200% !!

Visste dock inte om denna nyhet... Puckon!!

Inge mer Scan då....lr!? Kan ju alltid hoppas dem får tbax förnuftet.

// Kram

2008-10-04 @ 15:36:59
Postat av: pelle

Men Scan, de jävlar gör inte ett rätt

2008-10-04 @ 16:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback