Rwanda - kort uppdatering med gorillafokus

Nu är vi i Rwandas huvudstad, Kigali. Blir bara en natt här, det är dyrt och vi har inte direkt hittat något ställe där vi känner för att hänga någon längre tid.

Vi har i alla fall varit och kollat på gorillorna sen sist, vi förberedde oss på en heldags promenad i de djupa skogarna, men efter fem minuter på vägen gick vi bakom ett hus och helt plötsligt var de där! 19 gorillor i familjen, en med silverrygg, han var 30 år eller något sånt. Minstingen var sex veckor. Ja, det var häftigt, men nog hade det varit roligt att få lite av "trackingen" också!
I vilket fall, resan dit och därifrån var inte fullt lika skoj, dit tog vi en buss från Kampala, den skulle ta tio timmar och gå sex på morgonen. Vi satt på bussen kvart i sex, då var den i princip tom, och som vanligt i Uganda (jag skrev först "i det har landet", men kom på att jag är i Rwanda!) gick den självklart inte förrän den var full, det har aldrig någon buss gjort här! Så vi satt där i två timmar. Resan tog ungefär elva timmar och därefter en timme i bil. Vägen? Ja, de sista tre timmarna såg vi inte röken av asfalt mer än för ca 100 meter. Lerigt, upp och ner, berg, stup, hål. Och så vidare!
När vi åkte därifrån hade vi en bil med chaufför, en resa på runt tre timmar till Kabale, och det var sannerligen inte en chaufför jag skulle rekommendera! Fort gick det och illamående blev jag, skumpigt som bara den och eftersom det är så högt upp i bergen fick man lock för öronen hela tiden. Tyvärr ledde det även till att mina bihålor började spränga som bara den på grund av förkylningen.
Redan på morgonen, innan gorillaturen, hade vi proppat i oss mediciner för att inte bli nekade (man kan ju smitta gorillorna eftersom de delar 98,4% av människans gener), men innan dagen var slut hade jag värktabletter, malariapiller, rethostepiller samt allergitabletter som hjälper mot bihålorna. Plus lite nässpray.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera den resan med tanke på hur jag mådde, men å andra sidan är det något av det häftigaste jag sett, landskapet är otroligt där uppe i bergen!

Kommentarer
Postat av: Marica

Kul att ni kom till Rwanda också. Ska ni träffa någon där Lena känner? Ta bilder så jag får se hur det är. Kul med berättelsen om gorillorna och resan dit. Ni körde i alla fall inte fast i lera och det är väl ett plus. Långa jobbiga resor brukar man skratta åt när man kommit hem... Krya på er från förkylningarna. Ha det bra.

2009-11-09 @ 19:47:37
Postat av: valle

Häftigt med gorillorna, men den där resan låter ju mindre kul. Vart bär det av härnäst?

Postat av: Marielle

Jag är beredd att hålla med: trekkingen är ju halva sporten! Men med tanke på ditt skick var det nog bra att ni slapp. Lite avundsjuk är jag dock, gorillor är ju helgrymma!



Här hemma pågår jobbsökande för fullt. Kan inte föreställa mig att göra "ingenting" fram tills mitten av januari. Spontan-sökte ett jobb i Oslo när jag var där och besökte Julia i helgen. Fick erbjudande om extrajobb där idag. Boendeproblemet stör dock lite.. Får se om det blir något av det!



Min blogg är länkad, baby. PUSS

2009-11-10 @ 15:28:11
URL: http://marielles.wordpress.com
Postat av: Kalle

sv: tänkte på dom som aldrig blinkar, som som sackar i trafiken, eller har egna regler. eller cyklister som tar sig friheten att bara cykla ut!

Postat av: ROXANNE

coolt med gorillorna, vill också uppleva :D

har du sett några läskiga insekter då? ;)

2009-11-17 @ 14:09:52
URL: http://kissamiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback