en kopp tääää, tack!

Jag blir väldigt irriterad på dåligt språk när jag läser bloggar, det kan vara allt från återkommande stavfel till särskrivningar till konstiga formuleringer eller grammatiska fel - alltid lika irriterande!

Men det finns dock en sak som jag snarare tycker är roande, och det är hur otroligt många versioner det finns av stavningen på vad som verkar vara alla bloggares favoritdryck, nämligen te. Just det, te! Två bokstäver; T & E.

Man ser allt från tea till thé till te. Hur många variander som helst på något som bara uttalas med en enda bokstav, hur konstigt är inte det? Jag är väldigt road över det och tänkte därför försöka samla ihop så många stavningar jag kan och där kommer ni in i bilden!

Vad jag nu alltså vill är att ni bara skriver en liten kommentar här och berättar för mig hur ni brukar stava till denna dryck, och hojta gärna till om ni har ramlat över någon annan lustig stavning!



Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Jag tror att jag oftast stavar det som Te. Jag blir också irriterad på stavfel och särskrivningar. Dock livsfarligt då jag kastar sten i glashus. Däremot skulle jag enbart uppskatta om någon annan påpekade när jag gjorde något fel. Vem vill inte bli bättre på att skriva liksom?!

Postat av: valle

Te är det enda rätta.

2009-03-31 @ 19:34:25
URL: http://kompromiss.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag håller med om det bör stavas te. Trots det händer det nog rätt ofta att jag skriver té. Men aldrig tea (det är engelska) eller thé (franska?). Accenten som jag stoppar dit är kanske för att skilja te från det värmländska uttrycket te (jmfr "te dans med karlstatösera").

2009-03-31 @ 20:14:21
Postat av: Lilla Fröken

Te. Så stavar jag det.

2009-03-31 @ 21:41:15
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: johanna

jag skriver det som TE. kort och gott.

2009-03-31 @ 23:17:19
Postat av: Olle

Haka upp sig på stavningar, ja. Vad är variander? Jag bara frågar? Thé heter det givetvis, förövrigt. Om någon annan försöker påstå något annat har den fel, och bör dömas till MYCKET stränga bötesstraff! Du bör med andra ord kunna inkassera en hel del från de tidigare kommentatorerna, eftersom de är ute och cyklar fullständigt. Å andra sidan är ju du en öppen natur, så om du accepterar vilken stavning som helst är du ju i din fulla rätt att benåda dem från sina straff.

2009-03-31 @ 23:23:55
Postat av: Språkpolisen

Te är såklart det enda rätta. Givetvis uppbackat med stöd av SAOL.

2009-04-01 @ 01:23:19
Postat av: E

WORD tjejen, WORD!

2009-04-01 @ 09:01:44
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback