När QWERTY blev AZERTY

Glöm inte att delta i min undersökning, än så länge har bara kvinnor svarat - jag vill även veta vad ni män tycker!



Har ni någon gång sett ett belgiskt tangentbord? Om inte, titta lite extra noga på bilden ovan.

Jag fick igår veta att belgiska tangentbord inte ser ut som de vi är vana vid, det hade jag ingen aning om. Dock trodde jag att skillnaden kanske skulle vara lite mer radikal än att QWERTY bytts ut mot AZERTY!
Men tänk er själva, skulle de inte vara väldigt förvirrande att använda det här tangentbordet? Jag sitter nu själv och tänker varje gång jag skriver ett 'a' på hur invant det faktiskt är.

Igår skulle pappa diktera en grej han skrivit och jag skrev in den på datorn, han påpekade att jag skriver väldigt snabbt på datorn och det är sant. Jag sa att jag ärvt min mormors sekreterargener (jag är faktiskt väldigt bra på att skriva när jag får något uppläst - jag kan skriva och lyssna samtidigt helt enkelt).

Men tänk om jag skulle vänja mig vid att fyra bokstäver (plus vissa tecken, som t ex frågetecknet) satt på andra ställen, hur krångligt skulle inte det vara? Jag berättade ju om mina datorvanor igår, och jag tror att det skulle ta flera år för mig att träna upp mig så jag skulle skriva lika fort om jag skulle vänja mig med ett nytt tangentbord. Således bör jag undvika att flytta till Belgien.

Diskussionen när jag fick veta det här om tangentborden handlade dock om hur orationellt vårt tangentbord är, det är ologiskt att 'a' som man använder så mycket ska sitta så långt ut på kanten som exempel. Det finns många förändringar man skulle kunna göra för att rationalisera tangentbordet, dock är det för ingrott i alla oss som redan använder datorerna dagligen så det skulle vara svårt att få igenom en förändring.
Och dessutom, då är väl inte det belgiska bättre? Där är ju 'a' också längst ut på kanten!

Kommentarer
Postat av: Emma

Sånt där blir man tokig på. När jag första gången flyttade till England hade jag inte med mig laptopn & var således tvingad till Engelska datorer. Ve & fasa @ var helt fel,! & ? var också fel. Inga å ä ö, nä tacka vet jag det gamla vanliga!

Postat av: pelle

Shit, jag skulle aldrig palla de där tangentbordet! inte ens chans!

2009-01-09 @ 11:23:55
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Jo, jag är så lättchockad! ;D

2009-01-09 @ 12:05:02
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Sarah

äntligen någon som påpekade det!!! 'en massa pussar till dig ;) hehe.

2009-01-09 @ 12:15:52
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: stefan

Jag skulle bli knäpp om jag skulle skriva på det där skrivbordet. stava ännu mer fel än var jag redan gör, haha

2009-01-09 @ 12:57:30
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/
Postat av: Anna

ja, sååå 2008, haha ;) nämen, de får ju inte va för mycket..

2009-01-09 @ 13:09:43
URL: http://abananna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback