Bussåkartraditioner

Ofta när jag åker buss nu för tiden ägnar jag mig mycket åt att iaktta andra människor och då helst såna som pendlar. Det är väldigt roligt att se hur olika pendlare beter sig. Jag själv, som pendlade söderut, är van att pendlare sover på bussen. Vi gjorde det, vi pratade knappt med varandra, sov eller halvsov och lyssnade på musik. Satt inte ens bredvid varandra, alla ville ha sitt egna dubbel-säte!
Igår när jag åkte till Karlstad på eftermiddagen var det många som arbetade här uppåt som åkte hem till Karlstad från jobbet (eller till Deje eller Forshaga också för den delen).. De är helt annorlunda, de pratar och skrattar, inte sitter de och sover inte! Det är samma sak, har jag märkt, med folk som pendlar till Hagfors, de är också socialare, men hänger mer i gäng, är högljudda och skrattar! För att inte prata om de som åker med bussarna som går Deje-Forshaga-Karlstad och tvärtom, de har jag ju också åkt ibland, och där är det absolut en helt annan bussåkarkultur! Det är intressant, tycker jag.
Själv beter jag mig inte heller på samma sätt, idag satt jag & Marielle förvisso och lyssnade på musik och blundade och sådär, men vi satt bredvid varandra och vi pratade lite ibland ändå. Det är stor skillnad mot gymnasiet!

Hur beter ni er när ni åker buss?


Kommentarer
Postat av: Anonym

A. (Vanligast). Sitter långt bak oxh ser arg ut. Blänger ilsket på alla som närmar sig min del av bussen. Sover eller knappas ständigt på mobil/laptop. Tittar ut och drömmer sig bort och är inte i närheten lika arg som jag ser ut.



B. Åker med en vän. Sitter ständigt och pratar. Hatar tystnaden. Om tillfälle finnes kan man blänga på nypåstiget folk



C. Åker till fest. Sitter långt bak och dricker fula groggar, skrålar med i festlåtar från 80- och 90-tal, nojjar för att chauffören ska slänga ut en. Givet att "Vår busschaufför" kommer såsmåningom.

2008-10-11 @ 20:38:46
Postat av: anna

sen jag gick i skolan och åkte buss in till örebro varje morgon gick jag alltid som en zombi och såg inte om någon vinkade eller något, var i min värld med min mp3 och satt halvsovande på min plats. jag åker aldrig buss utan att lyssna på musik! om jag inte har någon bredvid mig som jag känner då. (vem har skrivit det uvanför mig? satt och småskratta när jag läste det hehe)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback