För eller emot alkoholförbud?

Kvällens diskussion handlar om huruvida det är rätt av en folkhögskola att tvinga alla som bor på internatet att skriva på ett kontrakt som säger att man förbinder sig att inte dricka alkohol på skolan.

Vad tycker ni om det? Är det bra eller borde skolan inte ta ifrån vuxna människor deras rätt att besluta över sina egna liv?

Jag tycker inte att det är skolans ensak om eleverna vill dricka alkohol på helgerna, så länge det inte påverkar studierna eller så länge man inte stör andra. Vi drack alkohol på Ålsta, det sticker ingen under stolen med, vi drack mycket alkohol. Men vi skötte skolan, vi gjorde vad vi skulle, vi städade upp efter oss & vi tog vårt ansvar. Alltså, jag tycker det är fel att skolan tvingar eleverna från sin lagliga rätt (även om de har en laglig rätt att tvinga dem från det eftersom eleverna själva skriver under kontraktet).

Vad tycker ni? Låt mig höra er åsikt i det här, och gärna argument både för och mot!

Kommentarer
Postat av: Julia

jag tycker att man inte ska dricka på en skola, det ska man hålla hemma. man vet ju aldrig vilka som bor där vid skolan, kanske någon som haft sånna problem. Då ska dom inte utsättas för sånt bara för folk sitter och dricker i skolan, värdelöst

Postat av: juliadenbästa

skolan får ju själva välja vilken policy dom vill ha, har en skola alkoholförbud så får man acceptera det om man väljer att studera där...

2008-11-16 @ 11:35:26
URL: http://evakuera...
Postat av: saraocksådenbästa

precis som julia nämner så beror det helt och hållet på vad skolan väljer att ha för policy.

dock är det så att flera folkhögskolor har föreningar som ställer sig mot alkohol som huvudman.

IOGT NTO har ju hand om några skolor och skulle de inte hålla sig till policyn mot alkohol på skolan så skulle föreningens trovärdighet minska.



jag ställer mig bredvid julle bulle och säger, väljer man att studera vid en folkhögskola så får man acceptera deras policy om denna skulle ställa sig mot alkohol. vill man festa till det så kan man göra det utanför skolans område.

2008-11-16 @ 12:11:01
Postat av: anna

jag håller med dig. det är inte skolans ensak om eleverna väljer att dricka på helgerna eller inte och speciellt inte om dom sköter sig heller. jag kan förstå på en vanlig skola men går man på folkhögskola är man vuxen och kan ta ansvar för sig själv.

2008-11-17 @ 00:57:16
URL: http://annus.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag är med dig Lena, så länge man sköter skolan, städar upp efter sig och sköter det snyggt ser jag inget problem med det. Men jag kan förstå att Ålsta tog sig en funderare efter Jani-grejen. Sen att Stig satte sig i vår sits och erkände att om han skulle gå på skolan, eller vara på konferens någonstans, skulle han vilja kunna ta ett glas vin till maten eller så. Men någon slags gräns borde ändå finnas.

2008-11-17 @ 15:22:30
URL: http://annamelinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback