Ekologiskt är logiskt

Jag blev arg idag, men mamma så åt mig att jag inte skulle vara så arg. Men jag tycker ändå att det är hemskt. Anledningen till att jag blev arg är att vi fick ett brev från Arla till Skafferiet idag, det var information om att de ska höja priserna på allt i deras ekologiska sortiment! ALLT! I genomsnitt ska de höja priserna med 6 procent, det är ganska mycket det, tänk själva att betala 50 öre mer för varje mjölkpaket eller 2 kronor mer för varje smörpaket! Okej, inte jättemycket, men det känns ju verkligen som de vill sälja mindre ekologiskt och det var därför jag blev arg!

Såhär stod det:
"Avisering om prishöjning på Arla Foods ekologiska sortiment per den 1 september 2008

För att långsiktigt säkra tillgången på ekologisk mjölkråvara aviserar Arla Foods härmed om en prishöjning på det ekologiska sortimentet per den 1 september 2008. Höjningen skiljer sig mellan olika produktgrupper men blir i genomsnitt cirka 6 procent utslagen på hela det ekologiska sortimentet."

Dessutom ska de TA BORT den ekologiska standarsmjölken ur sortimentet från v 42 (alltså nästa vecka) till januari! Det är sjukt. (Och även mellanmjölken i storförpackningar, 10 liter och större.)
Jag blev arg och tyckte att det är sjukt att de ska höja det ekologiska och tyckte att det inte verkar som de vill sälja något ekologiskt. Mamma sa att jag borde tänka att det är för att om de kan ge mer ersättning vill säkert fler bönder lägga om till ekologiskt och att de inte skulle höja om de inte tror att folk betalar det. Men jag tycker ändå det är illa. Att bara sådär höja allt ekologiskt! Då borde de banne mig höja det andra också, jag hatar det! Varför ska man ÖKA skillnaderna mellan ekologiskt och konventionellt? Varför? Det borde vara tvärtom, ekologiskt borde vara billigare. Banne mig!

Jag hatar det, jag hatar att ekolokiskt ska vara dyrare, jag hatar att man är så ovillig att hjälpa miljön.
Jag vill se grön skatteväxling - NU!

Kommentarer
Postat av: kari

helt överens!!!! Inte tror jag att bönderna får mer betalt. It sucks!!!

2008-07-30 @ 10:16:04
Postat av: pelle

Jag diggar den sista raden du skrev, att man så ovilligt vill hjälp miljön. Inget borde vara billigare än lokal- och närproducerat!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback