Julkalender - 9 december

Dagens lucka innehåller det allra snuskigaste jag vet. Jag har aldrig läst, sett, hört eller upplevt något snuskigare än den här dikten. Min mamma kallar mig pryd, själv känner jag bara ett instinktivt motstånd mot vad som för mig är "gubbar som skriver om snusk".

Den här dikten heter "Längs din slida..." och är skriven av Göran Tunström (som för övrigt har skrivit väldigt många snuskiga dikter). Dikten är, ironiskt nog, hämtad ur diktsamlingen "Dikter till Lena" och jag vill varna känsliga läsare för vad som komma skall.

Längs din slida paddlar jag min kanot
Grönt är vattnet när jag blundar
Svirrande sländor stå
Där kikar Gula Fjädern fram
Där är hindens obönhörliga öga
Där slår en fisk en ring
av sin frihet
Där sjunger trasten sin morgonraga

Längs din skåra paddlar jag min kanot
Klarare vatten och mörkare
Är det leopardens ögon
som speglar av sig i månen?
Där är tystnaden, där bakom klippan
Där slår någon en ring
kring sin frihet

Nu lägger jag paddeln åt sidan
Nu sluter jag mina ögon
Nu begynner den slutliga virvelns sug
Snart är jag ett med dig

Bröd och vin
Handen över mitt huvud
som signar min färd mot det Ena



Vad säger ni? Hur mycket snuskigare kan det bli? Eller är det bara de bilder den här dikten framkallar i mitt huvud som i själva verket är det snuskiga? De metaforer den signalerar till mig? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Angelica L

Hoppas du får en fin dag :D

Kram

Postat av: anna

det är väl oundvikligt att få sådana bilder i huvudet när man läser den där hehe

2008-12-09 @ 10:34:01
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: pelle

Haha, jag gillade den!

2008-12-09 @ 11:53:01
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback