Julkalender - 15 december

Jag insåg nyss att jag totalt glömde julkalendern igår! Jag tänkte på den & på vad den skulle innehålla på vägen hem, men när jag väl kom hem hade jag glömt allt - helt & hållet. Jag var inte på humör för att blogga för fem öre, jag orkade inte helt enkel.
Jag vill dock skänka ett stort tack till min barnvakt som vårdat bloggen ömt i helgen.

Så, till gårdagens julkalender (ja, jag märker själv att den här julkalendern är lite i rubbning, jag ska försöka skärpa mig inom en snar framtid):


Dagens lucka i julkalendern bjuder på en av mina favoritfunktioner i Photoshop. För er som är Photoshoprookies kan nog det här vara något roligt att lära sig!

Denna fenomenala funktion lär dig att göra en sned bild rak i ett kick. Följa bara instruktionerna nedan så kommer du aldrig mer behöva bekymra dig om sneda bilder! (Jag ber om ursäkt för en gammal version av Photoshop, jag hade inte tillgång till nyare för närvarande. Dessutom är det på engelska, men jag är mer van vid det.)





1.
Plocka fram en bild som du vill göra rakare, välj en bild där det finns en linje som du vet ska vara rak (det kan vara en horisont eller en dörrkarm t ex), det spelar ingen roll om linjen är vågrät eller lodrät. Jag valde, för enkelhetens skull den till vänster.



2. Välj measure tool, jag vet inte exakt vad den heter på svenska, men titta på bilden till vänster så ser ni hur den ser ut. Alltså, tryck på pipetten och håll in, så kommer det fram och du kan välja measure tool.



3.
Dra ett streck längs med en av linjerna (t ex horisonten eller dörrkarmen jag nämnde ovan), så exakt som möjligt.








4.
Välj Image > Rotate Canvas > Arbitrary (jag tror det är ungefär Bild > Rotera > Fritt val), och tryck där.



5.
Tryck OK, utan att ändra något.








6.
Nu är det klart, bilden är rak!




7.
Om det är en bild som inte har en vit bakgrund, som min hade, kan det komma konstiga kanter runt bilden. Då måste man beskära bilden, det gör du med beskärningsverktyget som är markerat till vänster. Lite av den ursprungliga bilden försvinner, men så är det om du vill beskära de vita sneda kanterna.

Kommentarer
Postat av: M.

Tack så mycket. Tänkte jag skulle passa på att göra lite reklam för mitt band Unmarked (om jag inte gjort det tidigare). Kolla Unmarked.se och musiken hittar du gratis på www.myspace.com/sweunmarked

2008-12-16 @ 12:08:45
URL: http://malmstedt.blogg.se/
Postat av: LovelyC - Around the world

Nu är jag hemma igen och internet funkar :) Allt bra här ?:)

2008-12-16 @ 14:35:39
URL: http://lovelyc.blogg.se/
Postat av: pelle

Det där har du redan lärt mig oc det tackar jag för! ;D

2008-12-16 @ 17:51:16
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: H

Hihi vad bra att du tycker det :)

2008-12-16 @ 18:19:15
URL: http://iahelena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback