Vårt moderata samhälle

Jag har väldigt svårt för den moderata synen på många saker i vårt samhälle och en del grejer reagerar man mer på än andra.

Marielle har precis flyttat till en ny lägenhet, där har de gjort en reducering på hyran och lagt på en avgift för när man använder tvättstugan. Det kostar 9 kr per tvätt om man vill tvätta i tvättstugan. Detta är, självklart, för att man ska betala för hur mycket man själv tvättar och inte betala för mycket eller för lite i förhållande till sitt eget tvättande. Men detta tycker jag är helt sjukt. Det här visar verkligen hur samhället sakta men säkert utvecklas mer och mer dit moderaterna vill, här är det ingen solidaritet minsann!
Jag tycker att det här är sjukt, jag är verkligen inte någon som tvättar väldigt mycket i jämförelse med andra, så jag är inte den som tjänar på det om alla betalar lika mycket, men jag betalar hellre en avgift på hyran som är där varje månad och som jag har full koll på, så jag vet att jag betalar lika mycket varje månad. Sådana här saker leder ju bara till att fler skaffar egen tvättmaskin, vilket är kasst för miljön, dels eftersom det produceras bra mycket fler maskiner, men även därför att det är ganska uppenbart att man tvättar fler tvättar om man har en egen tvättmaskin. Man tvättar mer och oftare och säkert inte heller lika mycket i varje maskin.
Dessutom är det ännu ett steg från det gemensamma ägandet, ännu ett steg från att hjälpas åt och att ta bort en sådan här avgift är lite som att ta bort en viss skatt, fast på en helt annan nivå. Det är sjukt.

Sen är det ju självklart att det som hänt i regeringen den senaste veckan har väckt reaktioner. Jag orkar inte diskutera Schenström-grejen nåt särskilt, det har andra gjort fullt tillräckligt. Men jag måste säga att det här med hennes efterträdare är riktigt hemskt. Det är läskigt att folk kan göra som hon och bara ursäkta sig och säga att "det var dumt" och samtidigt inte kunna kommentera det alls. Hon kan inte berätta om de gjort något mer än de byggen som redan blivit avslöjande för "hon och hennes man måste kolla över det".  Hon vet inte om hon köpt svarta tjänster och det känns som något man borde ha koll på. Jag kan ju lova att jag skulle veta om jag hade anlitat svart arbetskraft och jag tror att de flesta har rätt bra koll på sådana saker. Det känns som att hon säger som hon gör bara för att hon inte vill berätta om allt hon köpt svart men samtidigt inte ska bli anklagad för att ha ljugit om det kommer fram något mer. Hon vill inte erkänna mer än hon måste, helt enkelt.
Eller så har hon helt enkelt alldeles för mycket pengar och bryr sig inte alls vart de tar vägen, men om det vore så borde hon väl kunna betala skatt?
Jag börjar bli ganska trött på allt fuffens som försiggår, varför kan folk inte bara vara solidariska och måna om alla andra på samma sätt som man månar om sina nära?

Kommentarer
Postat av: valle

Bra skrivet! Jag håller med dig.

Postat av: Pernilla

Hej Lena,

Jag håller inte med alls! Viva kapitalismen, hushållsnära tjänster och svart arbetskraft!! Hehehe.. You know I am just jåking.

Håller med om solidariteten. Som faktiskt är mitt partis grundpelare. Självklart ska vi ta hand om varandra och miljön. Väl skrivet.

Kram

2007-11-07 @ 20:30:31
Postat av: pelle

Jag reagerade mest på en sak, avgiften för tvättstugan! Skittöntigt.

2007-11-08 @ 06:03:16
Postat av: pelle

Sen till detta men Schenstörm-hånglandet... alla politiker har gjort sina dumma saker. Moderater som sossar som...

2007-11-08 @ 06:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback