Tvättidsbekymmer

I huset där jag bor har folk väldigt svårt att hålla koll på tvättider, eller så har de väldigt svårt att skilja på mitt & ditt.

- När jag kom ner till tvättstugan för att börja tvätta var det tvätt i maskinerna, som jag fick lägga ur innan jag kunde börja tvätta.
- När jag kom ner till tvättstugan för andra gången och höll på att hänga min tvätt i torkskåpet kom tjejen som ägde tvätten som jag plockat ur maskinerna in i tvättstugan och hängde den tillsammans med min tvätt i torkskåpet, inte förrän hon hängt upp hälften av alla sina plagg frågar hon mig om det är okej att hon hänger sin tvätt tillsammans med min, och vad ska man säga?
- När jag senare sitter här i soffan och väntar på tvätten knackar det på dörren och in kommer en kille som säger att han såg att jag har tvättid nu och undrar om jag ska använda den, jag sa att jag har tvätt i torkskåpet men är klar med maskinerna och då sa han "vad bra, då kan jag använda dem!" och gick.
- Och för att visa på att jag inte är mycket bättre själv så åkte jag iväg en timme innan min tvättid var slut, då min tvätt fortfarande hängde i torkskåpet. Egentligen var det tänkt att jag skulle åkt tidigare, men andra försenade det hela. Jag var inte hemma förrän 10 minuter efter min tvättids slut, men gick då direkt ner för att ta reda på min tvätt i torkskåpet.
- Den andra tjejens tvätt hängde kvar.
- Killens tvätt låg kvar i maskinerna.
- En annan tjej, som hade tvättiden efter mig kom för att lägga in sin tvätt i maskinerna och nu var det hon som blev tvungen att plocka någon annans tvätt ur maskinerna.

Och jag kan säga att det här är inte något som hände bara idag, i det här huset har folk absolut ingen respekt för tvättider!

Och förutom tvättiderna hann jag bli irriterad över fler saker under dagens tvättsession, främst var det det att tjejen som hade tvätt i maskinerna när min tvättid började hade bara 2 (!) plagg i ena maskinen, varav ena plagget var ett par trosor! Jag fattar inte hur man kan starta en tvättmaskin med så otroligt lite tvätt (dessutom var det inte alls mycket i den andra maskinen heller, men i alla fall några fler plagg)! Själv tvättar jag nästan alltid proppfulla maskiner och jag kan nästan förundras över hur kasst miljömedvetande många människor har. Att man slösar på både energi och vatten på det sättet gör mig arg och jag kan inte för mitt liv förstå hur ett plagg kan vara så viktigt att man absolut måste sätta igång en maskin för att få det enda plagget rent. Om något var så viktigt för mig skulle jag nog tvätta det för hand, men så viktigt är aldrig ett klädesplagg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

En del kanske har ett favoritplagg och som vill ha det tvättat även om det bara är ett. Och som om du alltid är miljömedveten.

2007-06-13 @ 20:31:17
Postat av: pelle

men oj, vem skrev förra kommentaren? din granne eller? :P men jag håller med dig, lena!

2007-06-14 @ 23:42:15
Postat av: Lena

Jag kanske inte ALLTID gör det bästa för miljön, men nog är jag miljömedveten och nog vet jag när jag gör saker som inte är bra för miljön, men det händer inte överdrivet ofta att jag väljer det sämsta alternativet för miljön!
Och... vem är det som skrev så?
Tack Pelle! :)

Postat av: Anna

Total brist på tvättetikett. Tvättetikettsanarki! Det är faktiskt störigt, även om det sällan händer mig. I ett hus fullt med studenter som inte kan slänga reklamen annat än rakt ner på golvet är faktiskt tvättningen överraskande ordentlig. Och helt rätt om den där pyttetvätten, hon kanske hade kunnat handtvätta det ena plagget?

2007-06-20 @ 09:25:43
URL: http://www.mittlivsomanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback