Vinterlycka

Inatt var en bra natt.
Jag hade tänkt lägga mig relativt tidigt, men satt och fixade med en grej som jag ville fixa färdigt och så, helt plötsligt, kom Stefan in på msn och säger att han inte kan sova. Jag blev, som alltid när jag ser honom på msn, glad och vi började prata. Han skulle skriva en blogg som han ville att jag skulle läsa, så vi kunde diskutera den innan han försökte sova igen. Jag gjorde som han sa och vi diskuterade och det kändes väldigt trevligt även om det kanske inte var en direkt glad diskussion.
När Stefan sedan skulle sova igen gjorde jag snabbt färdigt det jag skulle fixa och gick sedan ut i vinternatten.
Eftersom jag är hemma i Munkfors är kontoret och hemmet i olika hus, så jag måste gå ut för att gå hem och lägga mig.
Det var härligt att komma ut i vintern, all snö, mörkret. Allt kändes så vackert och jag tog en omväg hem, för att posta vad jag hade suttit och fixat med under kvällen, så jag skulle vara säker på att det skulle komma med dagens post. Jag gick alltså ner till byvägen och under den promenaden bestämde jag mig för att "imorgon ska jag ta en promenad".
Jag fortsatte gå längs med vägen till postlådorna och tog sedan en annan väg tillbaka, där var det inte plogat, men vi hade åkt där med bilen på eftermiddagen, så jag kunde gå i hjulspåren.
De blev balansgång i mörkret, jag såg inte vart jag gick och vart jag skulle sätta fötterna för att följa hjulspåren utan jag fick helt enkelt känna mig fram för varje steg.

Det var en trevlig liten promenad, mörkret slöt sig om mig, balansgången upptog hela min koncentrationsförmåga och vinterluften rensade mina luftvägar. När jag till slut kom hem var nog klockan runt 00.30, men jag kände inte alls för att sova utan la mig i sängen och läste i Norwegian Wood, som min bror fått mig att börja läsa.
Jag minns inte riktigt när jag slutade och släckte lampan för att sova, det var antagligen kanske en timme senare och sen sov jag riktigt gott.



Självklart började jag min dag med en promenad i vintern, den blev inte så väldigt lång, men det var skönt. Jag behöver sådana här dagar då jag bara kan njuta av vintern. När jag sitter här är jag blöt om byxorna eftersom jag gick på en del ställen där det antagligen inte varit plogat alls under hela vintern, men det gör mig ingenting alls. Vintern är för kort för att jag ska hinna belasta den med sådana oväsentliga bekymmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback