Första advent

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
då gläds vi åter alla
att fira få advent.

Idag är det första advent, det innebär skyltsöndag på de flesta orter i Sverige, så även i Fränsta. Vi bildjournalister hade en storslagen plan och skulle sälja kalendrar för 2008, vi tryckte upp massor med våra bilder och det var finfint! Men hur många sålde vi? Jag skulle tippa på sisådär tio stycken på tre timmar. Dessutom tog vi mindre betalt än hälften av vad vi tänkt! Så, vi gick ju inte så hemskt mycket plus. Men det var kallt och tråkigt, så det var kanske bra ändå?
Javisst, skyltsöndag i all ära, det är ju mysigt. Men det har töat hemskt mycket idag! Det har snöat konstant i en vecka, men idag slog det om till plusgrader och blev varmare än vid ekvatorn (eller va, nu överdrev jag nog lite?).

Annars då? Jo, idag är det deadline för VK. Det innebär att vi kommer sitta uppe hela natten och redigera, det innebär att vi snart, äntligen, är klara med vad som hållt oss i datasalen sisådär 12 timmar om dygnet. Det känns skönt, faktiskt. Det ska bli roligt att få se hur det blir, härligt att få ett resultat och lön för mödan (på tisdag blir det fest).
Jag har pyntat min adventsljusstake, men den är inte alls så fin som jag vill och inte alls så fin som förra året. Jag har ingen mossa i den iår, dels för att jag inte kan gå ut och plocka någon med tanke på hur mycket vinter det är i Norrland, men även med tanke på att det är förbjudet att ha mossa på internatet. Husmor säger att jag måste ha nåt som inte kan börja brinna, och lydig som jag är gör jag som hon säger. Minsann. Men jag har ju i alla fall en adventsljusstake, det är ju det viktigaste!
Det är fel på elen i Nygård, huset jag bor i, jag har inte haft någon ström i mitt rum sen i fredags. Men jag har tur, mina taklampor fungerar, hos Per, som bor bredvid mig, är det mörkt som natten. Samma sak hos Pernilla, en våning upp. Åsa, däremot, som bor mittemot mig, har både el och taklampor, lucky her! Vårt kylskåp funkar inte heller, och igår upptäckte jag att det var varmt i frysen. Det har dragits förlägningssladdar, så det är kallt där nu igen, men det var tinat i ett dygn eller så. Inte bra, det ledde till att jag tänkte att det var bäst att äta upp all mat innan den blir förstörd. Så idag bjöd jag nästan hela klassen på mat.

Nu ska jag fortsätta jobba innan jag får stryk!
Ha're härligt! (Och vi väntar fortfarande på den utlovade, seriösare, bloggen. Den kommer - ta det som ett hot!)

Kommentarer
Postat av: valle

Jag känner mig hotad... Ditt paket befinner sig hos mormor nu men jag ska gå dit och hämta det imorgon.

Postat av: Mamma

Om ni har många almanackor kvar, så har du ju fixat bra julklappar!

2007-12-03 @ 12:57:21
Postat av: Olle

Nyttigt att slippa el! Stäng av den en vinter, så får du se hur mycket du lär dig av det! Skola, släng dig i väggen i jämförelse med kunskaper.

2007-12-07 @ 19:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback