Kräv mer KRAV

Jag kan, kan, kan inte låta bli!
Jag hittade en
blogg som jag bara inte kan låta bli att kommentera (självklart, vilket alla som känner mig kan räkna ut, handlar det här om punkt nummer 4.)
Alltså, här kommer några argument för att köpa KRAV-märkta produkter.


- Mat är livet, mat är det viktigaste vi har. Det tycker jag är ett starkt skäl till att äta bra mat, det är ett starkt skäl att välja sin mat med omsorg och att lägga lite mer pengar på maten. KRAV-märkt mat är inte bevisat bättre för hälsan, men med tanke på att man bl.a. hittat rester från bekämpningsmedel i urin och att en del ekologisk mat innehåller större halter av ämnen som är viktiga för människan, tycker jag att det känns bättre att äta KRAV-märkt mat. Det är en slags garanti på att maten är bra.
- KRAV-märket räddar människoliv! Mycket av den mat vi äter odlas långt bort, bortom rättigheter och bortom allt vad arbetsmiljölagstiftning heter. När maten ska besprutas finns inga skydd till hands, här går man med en gift-tub på ryggen och sprutar gifter runt sig, självklart andas man även in dessa gifter. Självklart påverkar det dessa människor. Dessa gifter kan framkalla allvarliga sjukdomar hos människorna som arbetar nära dem. Sjukdomar som till exempel cancer, hud- & lungproblen, fosterskador och hjärnskador. Barnet på bilden nedan är ett exempel på hur människor kan ta skada av bekämpningsmedel. Barnets mamma har arbetat i en konventionell odling, hon har levt väldigt nära inpå gifterna och har då andats in alla dessa gifter. Detta har orsakat fosterskador och barnet har fötts utan armar och ben. Så om man har lite medmänsklighet inom sig är detta verkligen ett starkt argument för ekologiskt.

- Min bästa vän, som inte är någon konsekvent köper ekologisk mat, men som ändå blivit lite påverkad genom mig och min familj, hade för ett tag sedan köpt ekologiska bananer och kom och berättade det för mig. Hon la även till att de smakade otroligt mycket godare än "vanliga" bananer, vilket inte är någon nyhet för mig. Många som börjar köpa KRAV-märkt slås av hur mycket bättre smak ekologiska produkter ofta har, främst när det gäller frukt och grönt. Ni skulle bara se vilken rusningstrafik det är i vår gårdsbutik klockan 16 varje torsdagseftermiddag, när alla vill köpa sina efterlängtade tomater innan de tar slut. Folk står och hänger på låset när vi öppnar och det enda de har i sikte är tomaterna, just för att de smakar så mycket bättre än de konventionella tomater som finns i affärerna.
- Näst efter maten är miljön det viktigaste för mig. Jag kan inte föreställa mig ett liv utan en natur som frodas, utan en god miljö. Jag gör allt som står i min makt för att värna om miljön, jag har insett att människan är kapabel att få jorden att gå under tusen gånger om, men även att människan är kapabel att rädda jorden från att gå under. Med vilja och samarbete kan vi hindra den katastrofala miljöförstörelsen som pågår överallt runtomkring oss. Att välja KRAV-märkta produkter är ett steg på väg, dessa varor bidrar inte till växthuseffekten, de försurar inte sjöarna och de bidrar till den biologiska mångfalden.


Fler argument än så bjuder jag inte på idag, men titta gärna in på KRAVs hemsida, där finns fler argument.

För övrigt skulle jag gärna vilja höra något riktigt bra argument för att INTE köpa ekologiskt. Är det någon som har något, tveka inte över att låta mig höra det!

Kommentarer
Postat av: Johan

Det gör ingen skillnad. Det finns större problem här i världen som vi bör tänka på först. Att köpa KRAV-produkter är för mig en handling man utför för att döva det dåliga samvetet. Det viktigaste vi har är inte mat, det är miljön. Kass miljö = kass mat. Se till att kineser, indier och afrikaner skaffar sig vettiga energikällor så kan vi snacka KRAV-mat efteråt.

Postat av: valle

Johan: Självklart finns det andra viktiga miljöfrågor. Men det hindrar väl inte att man köper ekologisk mat också? Jag tycker det här inlägget visar ganska tydligt att det faktiskt gör skillnad.
Bra skrivet, Lena!

2007-08-19 @ 12:53:26
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: pelle

... och jag håller med Valle!

2007-08-22 @ 10:16:20
Postat av: Fadren

Du är fan i mig unik! Som tonåring ska man av princip anse att föräldrarnas åsikter är fel. Du gör inte det, åtminstone inte i frågan om KRAV och ekologiskt. Det visar att du kan tänka själv. Hoppas du gör det i alla andra frågor också.

2007-11-16 @ 19:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback